Banan – wartości odżywcze i zdrowotne.

Banany są owocami bogatymi w wiele składników mineralnych i liczne witaminy. Powszechnie cenione jako duży zasób potasu, dlatego powinny po nie sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem. Nie dość, że smaczny to jeszcze zdrowy i niezastąpiony przy wielu dolegliwościach. Poznaj zalety jedzenia bananów!

Odmiany banana

Banan – jego nazwa prawdopodobnie wywodzi się z języka arabskiego, gdzie słowo „banan „ oznacza palec. Wszystkich gatunków banana wylicza się na 70 różnych odmian. Naturalnie dziko rosnące występują w strefie międzyzwrotnikowej Azji, Afryki oraz Australii. Hodowla bananów ma miejsce w 135 krajach, głównie jako owoce spożywcze, jednak z bananów wytwarza się też błonnik, wino z bananów lub piwo z bananów, są też używane jako rośliny ozdobne. Najpopularniejszą odmianą banana, i zarazem najbardziej dostępną jest banan zwyczajny, inaczej figa rajska, który uprawia się na masową skalę. Mówi się o nim, że jest hybrydą dwóch dzikich gatunków i aktualnie uchodzi jako roślina uprawna w krajach klimatu tropikalnego, nie występująca dziko. Prawdopodobnie mieszanka ta została utrwalona w wyniku doboru sztucznego, ponieważ poprzez powstałe połączenie uzyskano większą żywotność i dużo większe zbiory tego owocu.

 

Wartości odżywcze bananów

Banany, które trafiają do naszych sklepów zwykle sprowadzane są z wielkich plantacji, gdzie zrywane są w momencie, gdy maja jeszcze zieloną barwę, nie czekając, aż owoce w pełni dojrzeją. Cel tego działania jest taki, by w czasie, gdy docierają do Europy nie były wręcz przedojrzałe, bo oczywiste, że w takim stanie zysku nie przyniosą. Niestety, mimo że zabieg ten jest zrozumiały, przynosi dla nas – konsumentów, szereg strat. Banany, które nie zdążyły dojrzeć przed zerwaniem, są mniej smaczne, ale oprócz tego również mają mniejsze wartości odżywcze. Mimo to, nadal mają czym się pochwalić pod tym względem, ponieważ zawierają wszystkie najważniejsze witaminy A, C, E. K oraz witaminy z grupy B. Przy okazji wartości odżywczych nie można zapomnieć o dużej zawartości błonnika w bananach, poprawiającego pracę układu trawiennego oraz składników mineralnych takich jak: potas, magnez, fosfor, wapń. Banany należą do najbardziej kalorycznych z owoców, 100g banana to aż 89 kcal, przy czym przeciętnej wielkości banan, ważący około 120 g to już 107 kcal, przez to nie jest zalecany osobom pragnącym zgubić zbędne kilogramy.

 

Korzyści zdrowotne z jedzenia banana

– Delikatny miąższ banana sprawia, że jest wyjątkowo łagodny dla przewodu pokarmowego. Mączka uzyskana z zielonych bananów i zrobione z niej placki pomagają w niestrawności i wzdęcia, a lekka kaszka na mleku z mąki bananowej zalecana jest do diety przy zapaleniu błony śluzowej żołądka. Oprócz tego banany są również włączane w dietę osobom zmagającym się ze wrzodami żołądka.

 

– Banany to sprawdzony sposób na biegunkę, zwłaszcza u dzieci. Dojrzałe owoce działają zapierająco, zwalczając niestrawności. Zmiksowany miąższ jest  łatwostrawny i nie obciąża podrażnionych jelit przy chorobach przewodu pokarmowego.

 

– Osoby borykające się z problemami z zasypianiem, idealnym rozwiązaniem okaże się koktajl z banana i szklanki mleka. Tak przygotowany napój, wypity wieczorem ułatwia zasypianie i jest dobrym źródłem tryptofanu, czyli aminokwasu, który w organizmie przetwarzany jest na serotoninę, wpływającą pozytywnie na samopoczucie i zapewnia zdrowy, mocny sen.

 

– Dieta bogata w banany działa odkwaszająco na organizm. Dzięki dużej zawartości wapnia, magnezu i potasu – składników o właściwościach alkalizujących, neutralizują zakwaszające działanie mięsa, ryb oraz jajek.

 

– Jedzenie bananów raz dziennie wspomaga układ nerwowy. Średniej wielkości owoc banana zawiera tyle magnezu, co pół szklanki orzechów. Magnez bierze udział w dostarczaniu energii dla mózgu. Dzięki temu banany poprawiają pamięć i koncentrację.

 

– Banany na w codziennej diecie wspomagają regenerację organizmu. Są świetnym źródłem energii, która wystarcza na kolejne 1,5 godziny pracy. A tak liczny zasób witamin zaleca się rekonwalescentom, osobom niedożywionym (również anorektykom), pomagają szybko przywrócić pełną sprawność. Tuż po treningu neutralizuje wolne rodniki powstałe po intensywnym wysiłku fizycznym, poprzez dostarczanie cukrów, szybko dodaje sił, za pomocą cukrów, które są zastrzykiem energii dla mięśni.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med