Czy jest sposób, aby odwrócić insulinooporność?

Z badań przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich lat wynika, że ponad 80 mln Amerykanów ma insulinooporność, która może być przyczyną zachorowania na cukrzycę. Wielu z nas nie jest świadomych tego, że może już od kilku, kilkunastu lat jest na drodze do cukrzycy.

U zdrowego człowieka hormon jakim jest insulina nakazuje komórkom otworzyć się i wciągnąć glukozę z krwi. Organizm, który cierpi na insulinooporność, nie posiada wrażliwych na insulinę komórek, stąd ignorancja z jego strony na nakaz wciągnięcia glukozy. Ponadto, insulina jest produkowana nadal, ponieważ próbuje ona dotrzeć do niewrażliwych komórek.


Naturalny system obniżania poziomu glukozy we krwi zawodzi mimo, że poziom insuliny wciąż wzrasta. Konsekwencją tych zaburzeń jest m.in.: otyłość, nadciśnienie, choroby serca, przedwczesne starzenie się oraz wyższe ryzyko zachorowania na raka. Utrzymująca się insulinooporność prowadzi do zachorowania na cukrzycę typu 2.


Jest kilka sposobów znanych w środowisku dietetycznym, wspomagających organizm, który cierpi na tego typu zaburzenia. Przede wszystkim są to odpowiednio dobrane pokarmy z zastosowaniem ziół oraz przypraw, które pomogą przywrócić i zachować wrażliwość komórek na insulinę. Odpowiednia dieta stanowi pierwsza linię obrony organizmu w walce z insulinoopornością. Poniżej przedstawiono kilka produktów niezbędnych w każdej kuchni.

Dowiedziono, że kurkuma jest w 100% skuteczna w profilaktyce cukrzycy. Przeprowadzone w 2009 roku badanie kurkumy wykazało, że składnik kurkumy, jakim jest kurkumina była 500 – 1000 razy skuteczniejsza, niż lek Metformin w aktywowaniu absorpcji glukozy.

Imbir to kolejny produkt, który pozytywnie wpływa na obniżanie poziomu glukozy we krwi. Dowiedziono, że nad czczo obniża poziom aż o 10,5%. Ponadto podczas jego regularnego spożywania wrażliwość na insulinę znacznie zwiększa się. Wykazano, że 1.600 mg imbiru dziennie poprawia 8 markerów cukrzycy.

Cynamon to ciesząca się popularnością przyprawa. Nie wszyscy jednak wiedzą, że spożywanie mniej niż pół łyżeczki dziennie obniża poziom cukru we krwi, tym samym normalizując poziom cukru we krwi w cukrzycy typu 2, zwiększając zdolność reakcji na insulinę. Cynamon działa, spowalniając tempo opróżniania żołądka po posiłku.

Kolejny pomocny w walce z insulinoopornością produkt to ekstrakt z drzewa oliwkowego, którego spożywanie daje porównywalne wyniki do leku Metformin. Po około 12 tygodniach przyjmowania ekstraktu, badanym obniżył insulinooporność średnio o 15%. Zwiększył również o 28% wydajność komórek trzustkowych produkujących insulinę.


Ciekawostką jest to, że owoce jagodowe do których zaliczamy m.in.: truskawki, czarne jagody, brusznice i żurawinę opóźniają skok insuliny po posiłku.


Badanie wpływu spożywania 2 g dziennie czarnuszki znanej również pod innymi nazwami tj.: rzymska kolendra, czarny sezam, czarny kumin i czarny kminek wykazało, że w znacznym stopniu obniżyła ona poziom glukozy we krwi na czczo oraz insulinooporność.

Spirulina – z badań przeprowadzonych z udziałem pacjentów z insulinoopornością wynika, że zwiększa ona wrażliwość na insulinę aż o 225%. Co sprawia, że stanowi doskonały element w walce z insulinoopornością.

Berberyna to gorzki składnik korzeni kilku roślin m.in.: gorzknika kanadyjskiego, berberysu i mahonii ostrolistnej. Badacze przeprowadzili metaanalizę 14 badań z udziałem 1.068 pacjentów. Wykryli, że berberyna działała tak samo dobrze jak Metformin, Glipizide i Rosiglitazone. Są to 3 najpopularniejsze leki cukrzycowe na rynku.


Wniosek:

Zwracaj uwagę na to co jesz, dzięki czemu sam decydujesz o swoim zdrowiu. Powyższy artykuł dostarczy Ci podstawowych informacji w jaki sposób możesz zapobiec chorobie jaką jest cukrzyca typu 2.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med