Czy sól faktycznie jest niezdrowa?

Sól – Czy jest zdrowa? Którą wybrać? Czym sugerować się podczas jej zakupu?

Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.
Sól – to słowo budzi niepokój w wielu z nas jeśli chodzi o jej spożywanie. W poniższym artykule podpowiem której soli używać oraz zasugeruję na co zwrócić uwagę podczas jej zakupu.

W dobie trendu, jakim jest powszechne propagowanie informacji o tym, że sól jest niezdrowym dodatkiem do żywności, jej spożycie wciąż wzbudza obawy. Wychodząc naprzeciw wszelkim obawom chciałabym poinformować o tym, że zostało potwierdzone naukowo, że unikanie soli może przyczynić się do powstania oporności na insulinę oraz znacznie zwiększyć ryzyko udaru mózgu, a nawet ataku serca. Nie ma natomiast badań potwierdzających informacje  o tym, że sól powoduje nadciśnienie, a mimo tego wielu z nas wciąż w to wierzy. Nie rozsądne jest zatem eliminowanie jej z diety całkowicie. Dostarczana wraz z woda pomaga nawodnić organizm, poprawia krążenie krwi tym samym regulując jej ciśnienie, usuwa także flegmę z organizmu, bierze udział w utrzymaniu równowagi kwasowo – zasadowej. Ponadto obniża poziom cukru we krwi, ma również działanie antyhistaminowe
i pomaga odblokować chore zatoki (inhalacje solne).

Ostrzegam natomiast przed jej nadmiernym spożywaniem, czyli w ilościach większych niż 5 gramów dziennie (łyżeczka). Zwłaszcza jeśli jest to sól słabej jakości, czyli takiej maksymalnie rozdrobnionej, białej, oczyszczonej ze wszystkich niezbędnych dla nas składników. Mam odwagę napisać, że taka oczyszczona sól jest wręcz niezdrowa, bo pozbawiona cennych wartości jakich powinna dostarczać.

Solą, która jest najzdrowsza i powinniśmy jej używać to sól morska. Sól ta pozyskiwana jest w procesie odparowywania wody morskiej. Sposób jej uzyskiwania, pozwala na zachowanie w ostatecznym produkcie dużej ilości minerałów czyli prawie wszystkich pierwiastków występujących na ziemi. Ponadto Zawiera również inne składniki odżywcze ukryte w jej kryształkach. Ważnym elementem podczas jej zakupu powinno być zwrócenie uwagi na fakt, aby nie była ona oczyszczona. Tylko wtedy zachowamy jej właściwości. Znajdzie wówczas zastosowanie jako lek na różne dolegliwości, w tym także na ból gardła. Niezafałszowana sól morska, czyli taka oryginalna nigdy nie ma jednolitego koloru. Nie posiada także jasno określonej barwy, czyli nie jest idealnie biała czy czysta. Jej skład nie powinien zawierać chlorku sodu (NaCl), a zawartość sodu nie powinna przekraczać 30%. Ponadto sól taka nie powinna być „wspierana” żadnymi środkami przeciwzbrylającymi typu E 536. Wydawałoby się, że do soli, która konserwantów nie wymaga, nikt nic nie dodaje, ale tutaj się mylimy i należy zachować czujność podczas jej zakupu.

Czarna sól ma silny siarkowy zapach oraz ciemną barwę, natomiast nie jest to kolor czarny jak sugeruje jej nazwa. Kryształki tej soli posiadają lekko różową barwę, która  po zmieleniu zmienia się w kolor szary.

Rodzaj soli, którą warto również polecić to sól himalajska. Pochodzi z Pakistanu, gdzie zostaje wydobywana ręcznie i zawiera blisko ponad 80 śladowych pierwiastków. Analogicznie jak podczas zakupu soli morskiej, tak samo przy zakupie soli himalajskiej należy zwrócić szczególną uwagę na poziom jej rozdrobnienia, a mianowicie należy kupować sól grubą i nieprzetworzoną.

Na koniec dodam, że odpowiednikiem dla soli morskiej jest sól kamienna nieoczyszczona. Wydobywana m.in.: w kopalni soli w Ciechocinku, Inowrocławiu Kłodawie, a także w Sieroszowicach. Podobnie jak omawiana wcześniej sól morska, dopuszcza się różnice w jej barwie, które są uwarunkowane miejscem z jakiego jest wydobywana. Sól ta jest zdrowa, w odpowiednich ilościach tzn. nie przekraczających 5 gramów dziennie.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med