CZY TRENOWAĆ W TRAKCIE PRZEZIĘBENIA?

W porze jesienno zimowej bardzo wiele osób, także uprawiających różne sporty, przechodzi choroby. Czy podczas nich wolno trenować? Zdania są podzielone. I moim zdaniem nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Na początku jednak warto nadmienić, że osoby trenujące chorują o 30 % rzadziej niż osoby prowadzące siedzący tryb życia.  

Podczas treningu siłowego narażamy mięśnie na mikrourazy, które objawiają się później w postaci bólu mięśni 24- 72 godziny po ćwiczeniach, który powszechnie nazywamy zakwasami. Pojawia się stan zapalny, więc nasz układ odpornościowy rusza do działania – uszkodzone tkanki zostają poddane regeneracji i wzmocnieniu. W czasie choroby nasz organizm właśnie ku tej regeneracji kieruje swoje działania, nie ku zwalczaniu choroby. 

Wszystko zależy od samopoczucia konkretnej osoby. Jak wiadomo, każdy organizm reaguje zupełnie inaczej na różne dolegliwości. Jeżeli czujemy, że powinniśmy zostać w łóżku i poświęcić czas swojemu organizmowi, przymusowe wyjście na trening nie jest wskazane. Podczas intensywnych ćwiczeń wytwarza się kortyzol, dzięki któremu podwyższa się poziom glukozy we krwi, dostarczającej nam energii do wysiłku. Powoduje on także zahamowanie wytwarzania białych krwinek, które odpowiadają za procesy autoimmunologiczne, zmniejsza również zdolność organizmu do produkcji przeciwciał. 
 
Sygnały, których nie powinniśmy lekceważyć, to gorączka, ogromne zmęczenie, ból mięśni i powiększone węzły chłonne. Należy wtedy niezwłocznie przerwać trening. Obciążenie organizmu w takim stanie może prowadzić do rozwoju choroby. Warto pamiętać, że wszystkie infekcje górnych dróg oddechowych są potencjalnie bardzo groźne i mogą nieść ze sobą poważne powikłania jak, np. trwałe uszkodzenia serca.  

Kiedy konkretna  jednostka chorobowa została już u nas zdiagnozowana i przyjmujemy leki, np. antybiotyki powinniśmy skupić się na powrocie do zdrowia. Trening nie jest wskazany. Nawet jeśli po dwóch czy trzech dniach ich przyjmowania wydaje nam się, że czujemy się już dobrze, powinniśmy raczej zostać w domu, mając na uwadze również to, że antybiotyki oprócz szkodliwych patogenów, niszczą także naszą dobroczynną florę bakteryjną, co również może mieć niekorzystny wpływ na nasze zdrowie.Już sam fakt, iż organizm został zaatakowany przez infekcję bakteryjną, oznacza, że jesteśmy osłabieni.  

Jeśli natomiast nie gorączkujemy i czujemy, że jesteśmy w stanie wyjść poćwiczyć, nie ma ku temu przeciwwskazań. Według badań lekki wysiłek w trakcie przeziębienia stymuluje nasz układ odpornościowy. 

Co jest zatem polecane? Takie aktywności jak nordic walking, wolny jogging, pływanie czy spacer nie narażają naszego organizmu na zbyt wielki wysiłek, nie podwyższają znacznie tętna, dlatego mogą być wykonywane podczas lekkiego przeziębienia. 

Żeby odpowiedzieć na tytułowe pytanie powinniśmy uwzględnić różne nasze osobnicze aspekty, takie jak: wiek (z upływem czasu nasza odpowiedź immunologiczna ulega osłabieniu), ilość snu (badania pokazują, iż ilość przespanych godzin znamiennie wpływa na układ odpornościowy), masę ciała (układ immunologiczny osób otyłych często nie radzi sobie nawet z drobnymi infekcjami z powodu zaburzeń metabolicznych, którymi obciążony jest organizm), a także stopień wytrenowania (im dłuższy mamy staż treningowy, tym lepiej nasz organizm powinien poradzić sobie podczas choroby) 

Jeżeli jednak zdecydujemy się wyjść na trening, poniżej kilka pomocnych wskazówek, jak powinniśmy trenować podczas przeziębienia: 

-odpoczywaj między seriami dłużej niż zwykle, daj sobie czas 

-pij dużo wody podczas treningu  

-po treningu odpoczywaj 

-przesypiaj noc 

-nie ćwicz zbyt intensywnie 

-mając na uwadze inne ćwiczące osoby, unikaj godzin kiedy miejsce treningu jest zatłoczone, by nie zarażać pozostałych 

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med