Dieta dla ektomorfika

Dieta kojarzy się przede wszystkim z odchudzaniem, jednak jest całkiem niemała grupa osób, które codziennie podejmują niemal heroiczną walkę o każdy dodatkowy kilogram.

Jak pokonać nadmierną szczupłość i zdrowo przytyć?

Problem niedowagi jest mniej powszechny, niż nadwaga czy otyłość, jednak nie oznacza to, że należy go bagatelizować. O ile u kobiet filigranowa budowa ciała może stać się atutem, o tyle u mężczyzn często wiąże się z ogromnymi kompleksami i powoduje obniżoną samoocenę oraz inne problemy natury emocjonalnej.

Niezależnie od płci ektomorfizm można pokonać, jednak nie w sposób ekstremalny – objadanie się niezdrowymi potrawami, śmieciowym jedzeniem czy słodyczami w nadziei, że przybędzie nam dodatkowy kilogram to droga donikąd. Jeżeli chcemy przytyć musimy przede wszystkim połączyć odpowiednio dobraną dietę z ćwiczeniami, które pozwolą zyskać to, czego brakuje ektomorfikom, czyli tkankę mięśniową.

Skuteczna dieta na przyrost masy

Ektomorficy posiadają drobny szkielet, który okryty jest znikomą ilością mięśni. Ten typ budowy ciała charakteryzuje także bardzo szybka przemiana materii, dzięki której każda dostarczana do organizmu kaloria jest natychmiast przekształcana na energię co utrudnia przybieranie na wadze.

Wszyscy chcący zdrowo przytyć muszą przede wszystkim zmienić sposób myślenia. Budowanie codziennego jadłospisu w oparciu o produkty zakazane w czasie tego okresu spowoduje zatrucie organizmu toksynami pochodzącymi ze słodyczy, fast-foodów i innych produktów nadmiernie przetworzonych, a także wpłynie na pojawienie się licznych niedoborów witamin oraz minerałów.

Skuteczna dieta, która ma pomóc zyskać, choć kilka centymetrów w obwodach musi bazować na zdrowych i wartościowych pokarmach. Podstawą jest białko, które należy dostarczyć do organizmu w ilości minimum 2g na każdy kilogram wyjściowej masy ciała, węglowodany oraz zdrowe tłuszcze, które są nieodłącznym elementem każdej diety. Liczenie spożywanych kalorii, wbrew obiegowej opinii nie jest konieczne. Nasz organizm to nie kalkulator, nie posiada  zdolności liczenia, także nie musimy tracić na to czasu. Dla organizmu najważniejsze jest to, co będzie mógł wykorzystać do swojej pracy czyli fizjologiczny efekt wynikający z przyjmowania białka, tłuszczu czy węglowodanów. Każdy z tych makroskładników odgrywa znaczną rolę w metabolizmie, jednak efekt ich trawienia jest inny dla każdego z nich. Mimo, że zarówno białka jak i węglowodany dostarczają po 4 kcal/g, to ostatecznie wywołują inny efekt na nasze ciało. Zatem nie skupiajmy się na liczeniu kalorii, a swoją uwagę skierujmy na bilansowanie makroskładników, pochodzących z dobrych źródeł pożywienia.

Paradoksalnie przytyć jest znacznie trudniej, niż schudnąć. Aby móc efektywnie przybierać na wadze i poprawić skład ciała, niezbędna jest pomoc dietetyka, który pomoże ułożyć odpowiedni jadłospis oraz innych specjalistów, którzy opracują plan treningowy i pomogą dobrać niezbędne w czasie budowania masy suplementy. Tylko wówczas zyskasz pewność, że trud włożony w ćwiczenia przyniesie oczekiwane efekty, a spożywane każdego dnia, dodatkowe kalorie przekształcą się w upragnioną tkankę mięśniową!

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med