Dlaczego tyjemy? Poznaj główne przyczyny niekontrolowanego przybierania na wadze

Wydaje Ci się, że zdrowo się odżywiasz, a i tak Twoja waga stale rośnie? Nie możesz schudnąć i ciągle borykasz się z efektem jo-jo? Sprawdź, dlaczego przybierasz na wadze i wyeliminuj ze swojego życia szkodliwe nawyki, nie tylko żywieniowe!

Z nadwagą i otyłością boryka się coraz więcej osób w każdym wieku. Niestety często bagatelizujemy nadmierne przybieranie na wadze, zwłaszcza wśród najmłodszych dzieci i osób starszych. W naszym społeczeństwie pokutują nadal dwa mity – pierwszym z nich jest przekonanie, że zdrowe dziecko, to pulchne dziecko. Drugi mit dotyczy osób starszych i związanego z podeszłym wiekiem przybierania na wadze, które w wielu środowiskach, jest normą, a nie stanem zagrażającym życiu.

Prawda na temat tycia jest dość bolesna. Pomijając problemy zdrowotne np. przybieranie na wadze związane z zaburzeniami hormonalnymi i innymi chorobami, to my sami wyrządzamy sobie krzywdę. Nie chodzi o to, aby liczyć każdą kalorię i rezygnować z przyjemności jedzenia – kluczem do zachowania szczupłej sylwetki jest świadomość tego, co jemy i jak spożywane codziennie pokarmy wpływają na nasze zdrowie.

 Co szkodzi naszemu zdrowiu i powoduje tycie?

Najbardziej szkodliwy dla naszego zdrowia jest biały cukier oraz nieodpowiednie tłuszcze, w tym tłuszcze trans, znajdujące się w większości produktów spożywczych m.in. w słodyczach, słonych przekąskach, wyrobach cukierniczych, daniach gotowych i fast foodach, a nawet przeznaczonych dla najmłodszych dzieci herbatnikach czy biszkoptach.

Biały cukier, podobnie jak niezdrowe tłuszcze znajdziemy praktycznie w każdym produkcie spożywczym, a prawdziwymi rekordzistami pod względem jego zawartości są nektary owocowe (także te przeznaczone specjalnie dla dzieci), napoje gazowane oraz cieszące się ogromną popularnością napoje energetyzujące, żelki i lizaki oraz inne słodycze.

W wielu przypadkach, eliminacja z diety cukru i niezdrowego tłuszczu oraz codzienna aktywność fizyczna wystarczą, aby pozbyć się niewielkiej nadwagi. Oczywiście nie obędzie się bez stosowania zdrowiej diety, w której nie może zabraknąć warzyw i owoców, mięsa, ryb, jaj oraz ryżu czy kasz.

Warto, jednak pamiętać, że zanim zaczniemy myśleć o odchudzaniu powinniśmy wykonać badania oraz skonsultować obecną dietę ze specjalistą, który nie tylko ustali dla nas odpowiedni jadłospis, ale także pomoże wyeliminować szkodliwe nawyki np. związane ze stresem podjadanie.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med