Dlaczego nie wolno jeść przed snem?

Sen jest dla organizmu niezwykle potrzebny. Pozwala na regenerację oraz rozwój zdrowych tkanek. Podczas snu istotne jest działanie wątroby, gdyż ma ona za zadanie odtruwać nasz organizm. Dlaczego tak ważne jest, aby sen był dobrej jakości i na co należy zwrócić uwagę?

Czym jest sen?

Sen to stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, cyklicznie pojawiający się i przemijający w rytmie dobowym, podczas którego następuje zniesienie świadomości i bezruch. Tak brzmi definicja rodem z encyklopedii. Czym jednak jest dla nas mówiąc wprost? Sen przede wszystkim to czas odpoczynku dla całego organizmu. Po ciężkim dniu jest zbawienny, tak by rano obudzić się z nowym zapasem sił. Działa jak reset dla naszego mózgu, który również bardzo potrzebuje wyciszenia, pomaga również w poprawie pamięci. Zapotrzebowanie na sen różni się w zależności od aktywności życiowej oraz wieku, mówi się, że im człowiek starszy tym mniej snu potrzebuje, przy czym nasza potrzeba snu jest zwykle sprawą bardzo indywidualną.

 

Jak jedzenie przed snem wpływa na organizm?

Bez wątpienia ogromnym błędem jest spożywanie jedzenia tuż przed snem. Niestety błąd ten jest powielany przez wielu z nas zwykle z obawy przed uczuciem głodu w środku nocy. Możliwe, że uczucie pełnego brzuszka pomaga niejednemu w zasypianiu, ale nasze ciało ma nam to na pewno za złe. Jeżeli jemy tuż przed snem, nasz organizm musi odłożyć wszelkie ważne zadania na później i w pierwszej kolejności zająć się trawieniem, które w nocy trwa średnio 4-5 godzin. Do tego im bardziej ciężkostrawne potrawy jedliśmy na kolację, tym więcej czasu w nocy marnowane jest na trawienie zamiast regenerację. A skoro tak, rano czujemy się niewyspani i zmęczeni. Dodatkowo, kolacja zjedzona zbyt późno sprawia, że rano nie mamy raczej ochoty na porządne śniadanie, czasem wręcz jest pomijane, a to przecież najważniejszy posiłek. Przez to nie raz pierwszym posiłkiem jest „drugie śniadanie” albo w gorszej opcji dopiero obiad. W takim cyklu przeważnie kolejnym posiłkiem jest późna kolacja i błędne koło się zamyka.

 

Kiedy jeść kolację?

Jako, że przed samym zasypianiem powinno się unikać jedzenia specjaliści polecają zjeść ostatni posiłek najlepiej 3-4 godziny przed planowanym pójściem spać. Wtedy dajemy organizmowi wystarczająco dużo czasu na strawienie kolacji, a w nocy sen powinien być spożytkowany na niezbędne naprawy w organizmie i relaks. Często słyszymy o słynnej godzinie 18.00, kiedy to po powinna być wyznacznikiem ostatniego posiłku. Ciężko się do niej odnieść, każdy z nas prowadzi inny tryb życia, pracujemy czasem do późna, chodzimy później spać. Najważniejsze jest planowanie posiłków, bo nie ma nic gorszego niż rzucanie się w wir jedzenia w momencie, gdy organizm powinien zacząć odpoczywać.

 

Jak powinna wyglądać kolacja?

Aby kolacja była lekkostrawna należy pamiętać, że wieczór to pora jedynie na niskokaloryczne posiłki. Niekiedy z powodu późnych powrotów z pracy kolacja jest łączona bądź zastępowana obiadem. Nie bez powodu na obiad poleca się godziny popołudniowe, wtedy akurat nasz metabolizm potrafi działać na najwyższych obrotach i obiad, który jest najobszerniejszym posiłkiem w ciągu dnia, trawiony jest nieco szybciej niż reszta posiłków. Zapomnijmy więc o „odbijaniu” obiadu w porze kolacji, duże posiłki jedzone na kolację sprawiają, że cukier we krwi nie obniża się tylko odkłada, a stąd już krótka droga do nadwagi. Zdrowa kolacja dla twojego organizmu to posiłek, który nie zawiera więcej niż 400 kcal. Lista polecanych na kolację produktów jest obszerna, z pewnością sięgaj po jogurty, kefiry, chudy nabiał, pełnoziarniste pieczywo, drób i chude mięso, ryby morskie, oraz owoce i warzywa, ale tylko te, które nie spowodują wzdęć.

By zjeść zdrową kolację warto również zwrócić uwagę na to by posiłek ten był spożywany w spokoju, długo przegryzany. Pamiętaj, że aby poprawić jakość swojego snu, wieczór to pora na wyciszenie.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med