Gorzka Czekolada – Dlaczego powinieneś ją jeść?

Czekolada dla niejednego łasucha jest #1 na liście słodkości. Jej kaloryczność jednak sprawia, że wielu musi dawkować tą przyjemność do minimum, a czasem wręcz wyeliminować, by w końcu dogonić marzenia o wymarzonej sylwetce. A gdyby tak po prostu zamienić tą tanią, mleczną, przesłodzoną czekoladę na taką, której jedzenie przynosi same korzyści?

Czekoladę zna każdy i nie raz atakuje nas nagłą potrzebą zaspokojenia głodu „na słodkie”. Bywa ciężko przejść obojętnie obok półek wypchanych najróżniejszymi odmianami tej zakazanej przyjemności. Owszem, już same ich etykiety wymieniają długą listę składników, odpowiedzialnych za jej potężną kaloryczność oraz pojawiającą się próchnicę zębów.

Jaką czekoladę wybrać?

Warto jednak pamiętać, że czekolada czekoladzie nierówna. Łatwodostępna czekolada mleczna ma w sobie średnio ponad 100kcal więcej od czekolady nazywanej gorzką. W mlecznej dzieje się tak za sprawą dużej zawartości cukru, sacharozy, która ma osłabiać kakaową gorycz. Kolejną jej wadą jest większa ilość nasyconych kwasów tłuszczowych i to one dostarczają połowy kalorii całej czekolady. Lista minusów jedzenia słodkiej czekolady jest długa. Na szczęście czekolada gorzka jest jej idealnym substytutem, pod wieloma względami.

Kakao – główny składnik gorzkiej czekolady

Ciemna czekolada, najlepiej zawierająca co najmniej 70%, a najlepiej 90% kakao, jest nie tylko smaczna ale pozytywnie wpływa na zdrowie i nastrój, co wielokrotnie zostało potwierdzone naukowo. Jej główną zaletą jest właśnie duża zawartość kakao, które bogate jest m.in. w fenyloetylaminę, anandamid i tyraminę. Te trzy główne składniki sprawiają, że:

  • po zjedzeniu odczuwamy efekt zadowolenia i relaksacji, poprzez podniesienie poziomu dopaminy i serotoniny,
  • poprzez wpływ na hormon jelitowy informuje mózg o tym, że jesteśmy już najedzeni oraz trzustkę, aby wyregulowała poziom insuliny, co pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej.

 

 

Skład gorzkiej czekolady

Gorzka czekolada jest również dobrym źródłem witamin takich jak A, D, E oraz witaminy z grupy B. Można w jej składzie również odnaleźć spore pokłady żelaza, magnezu, wapnia, fosforu, potasu oraz cynku i selenu. Taka czekolada może również pochwalić się dużą ilością antyoksydantów takich jak polifenole i flawonoidy. Tak bogaty skład sprawił, że przeprowadzone na niej badania wykazały, że dzienne spożycie 1/3 tabliczki gorzkiej czekolady nie jest złe dla organizmu, a wręcz przeciwnie – korzystnie wpływa stan fizyczny ale i psychiczny!

Korzyści z jedzenia gorzkiej czekolady

Spożycie około 40-50g gorzkiej czekolady dziennie przez okres miesiąca zmniejszy ryzyko wystąpienia zawału serca nawet o 20% poprzez redukcję ilości złego cholesterolu we krwi. Dodatkowo czekolada posiada właściwości przeciwzakrzepowe, oraz polecana jest w profilaktyce antymiażdżycowej. Poprawa cyrkulacji krwi w obrębie mózgu wspomaga pamięć i funkcje poznawcze. Błonnik  w gorzkiej czekoladzie znacznie zmniejsza apetyt i sprawia, że przechodzi łaknienie „na słodkie”. Po zjedzeniu kilku kostek zawartość kofeiny pobudza, a poziom dopaminy w organizmie znacznie wzrasta polepszając samopoczucie i działając antydepresyjnie. Z pomocą antyoksydantów skóra zyskuje ochronę przed szkodliwym działaniem promieni UV i spowalnia starzenie się skóry. Antyoksydanty zaburzają pracę wolnych rodników, zakłócających np. właściwy metabolizm oraz obniżają ryzyko wystąpienia różnego typu raka.

 

Gorzka czekolada to jedyny słodycz na półce sklepowej warty uwagi ze względu na tą długą ilość dobroczynnych właściwości. Jest ona świetnym zamiennikiem słodkich czekolad, które swym składem nie zachwycają. Należy wybierać tą, której zawartość kakao jest jak najwyższa. Mimo wszystko trzeba pamiętać o umiarze, gdyż oprócz ziaren kakaowca znajdziemy na etykiecie również często wątpliwej jakości substancje słodzące, które w większych ilościach nie wpłyną korzystnie na Twój nastrój, zdrowie i sylwetkę. 🙂

 

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med