Czy kawa jest zdrowa?

Czy w diecie paleo można pić kawę?

Większość z nas zastanawia się, jaki wpływ na zdrowie mają używki, takie jak kawa. Jak wiadomo kawa to jeden z popularniejszych napojów spożywanych w dzisiejszych czasach. Przez niektórych bezpodstawnie, wciąż uważana za niezdrowy napój.
W poniższym artykule odpowiem na pytania jakie korzyści dla naszego zdrowia wynikają  z jej spożywania oraz czy można ją spożywać, kiedy jesteśmy na diecie paleo.

Czy zatem kawa jest zdrowa?

Kawa zawiera polifenole, związki, które spowalniają procesy starzenia oraz zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, tym samym zmniejszając zagrożenie zachorowania na miażdżycę, zawał serca, czy udar mózgu. Kawa posiada ich więcej niż zielona herbata, czerwone wino, a nawet zdecydowana większość warzyw i owoców. Pragnę zaznaczyć, że kawa nie może zastąpić jedzenia owoców i warzyw.

            Polifenole działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, a nawet opóźniają rozkład witaminy C w organizmie. Zdecydowanie najwięcej polifenoli zawiera kawa palona, bo aż 8 %. Wypijając zatem filiżankę kawy, przyswajamy także 40 mg witaminy PP (10 % dziennej normy) oraz 300 mg potasu (10 % zapotrzebowania). To zapewne tłumaczy jej prozdrowotne właściwości.

Jako ciekawostkę dodam, że kawa w diecie współczesnego człowieka dostarcza dziennie znacznie więcej antyoksydantów niż warzywa i owoce łącznie.

Ważne jest to, aby jej picie było umiarkowane. Tylko wtedy napój przynosi korzyści dla zdrowia m.in.: wydłuża życie oraz chroni przed chorobami wątroby, cukrzycą, Alzheimerem, depresją, a nawet rakiem.

Z kawą należy być ostrożnym, ponieważ zawarta w niej kofeina stymuluje wydzielanie hormonu stresu – kortyzolu, którego utrzymujący się  podwyższony poziom wpływa negatywnie na zdrowie. Ponadto taniny obecne w kawie utrudniają wchłanianie żelaza. Ważna jest też świadomość, iż kawa wpływa drażniąco na układ pokarmowy i nie jest wskazanym spożywanie jej przez osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego, czy wrzody.

Należy unikać picia kawy rano oraz wieczorem, pozwalając tym samym, naszym hormonom utrzymać naturalnie ich poziomy, zapewniając tym samym spokojny sen oraz naturalne poranne przebudzenie się. Nie dopuszczalnym zjawiskiem jest robienie kawy bezpośrednio po przebudzeniu, kiedy dominuje jedna myśl, a mianowicie, że nie wyobrażasz sobie funkcjonować  bez jej wypicia.

Kobiety w ciąży oraz te karmiące piersią nie powinny przesadzać z piciem kawy, bo mimo, że nie stwierdzono jej bardzo negatywnego wpływu na rozwijające się dziecko, to jednak jej spożywanie wpływa na przedłużającą się ciążę oraz niską wagę urodzeniową. Należy wziąć również pod uwagę, że pewne ilości kofeiny przechodzą z krwi do mleka podczas karmienia.

Ważna informacja dla osób chorych na celiakię, uczulonych czy nadwrażliwych na gluten.  Kawa może uczestniczyć w reakcjach krzyżowych z glutenem. Zatem jeśli po zmianie dotychczasowej diety na paleo, stan Twojego zdrowia nie poprawił się, wskazane jest na okres trwania testu, całkowite jej wyeliminowanie. Kawa może mieć również negatywny wpływ na zdrowie w chorobach autoimmunologicznych. Podczas wykonywania protokołu autoimmunologicznego, warto tymczasowo zrezygnować z jej picia.

Kiedy kawa jest paleo?

Picie kawy jest paleo wyłącznie, jeśli pijesz ją bez cukru, słodzika, mleka czy syropu smakowego. Ważne jest, aby pić ją w umiarkowanych ilościach tzn. maksymalnie 4 filiżanki dziennie. Picie kawy jest ważnym elementem dnia wielu z nas. Nie dopuśćmy, więc do sytuacji, kiedy to nasz organizm się od niej uzależni, a po jej spożyciu utrudnione będzie zasypianie i naturalne budzenie się. Spożywanie kawy jest zdrowe, ale tak, jak wcześniej wspomniałam tylko wtedy, kiedy nie posiadasz większych problemów ze swoim układem pokarmowym oraz nie cierpisz na choroby autoimmunologiczne.

Podsumowując kawa, oczywiście ta paleo, to jeden ze zdrowszych napojów, a dla wielu  nawet jeden z najsmaczniejszych.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med