Mandarynki

Idzie zimą, a więc i sezon na mandarynki! Znacie kogoś kto ich nie lubi? Chyba wszyscy je uwielbiamy, a mając świadomość ich właściwości można je wręcz pokochać!

Mandarynki są owocami wiecznie zielonego krzewu pochodzącego z Azji, który należy do rodziny Rutaceae i uważa się, że pochodzi z lasów Chin. Clementine, Tangor i Satsuma, Owari to jedne z najczęściej dostępnych mandarynek. Ich zbiór przypada głównie na sezon zimowy.

Korzyści zdrowotne z mandarynek

Mandarynki robią znacznie więcej niż tylko dostarczają przyjemnego smaku. Istnieje wiele korzyści zdrowotnych dla mandarynki, takich jak zapobieganie rakowi i przyrost masy ciała.

1. Rak:

Badania wykazały, że mandarynki mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na raka wątroby. Wykazano, że karotenoidy obecne w mandarynkach z powodu wysokiej zawartości witaminy A zmniejszają ryzyko raka wątroby. Mandarynka ma również wysoki poziom limonenu, który ma działanie przeciwnowotworowe.

2. Witamina C:

Mandarynki zawierają wysoki poziom witaminy C, która
zapewnia szereg korzyści zdrowotnych. Witamina C pomaga walczyć z szeregiem
niestabilnych cząsteczek w naszym ciele zwanych wolnymi rodnikami poprzez swoje
właściwości antyoksydacyjne. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że wolne
rodniki w ciele mogą prowadzić do chorób zakaźnych i raka. Przeciwutleniacze
obecne w mandarynach rozbrajają wolne rodniki i zapobiegają uszkodzeniom
komórek.

3. Problemy z cholesterolem:

Mandarynki produkują synefryne, która ogranicza produkcję cholesterolu w organizmie. Przeciwutleniacze obecne w mandarkach pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu i promować dobry cholesterol. Ponadto mandarynki zawierają rozpuszczalne i nierozpuszczalne błonniki, takie jak hemiceluloza i pektyna, które uniemożliwiają wchłanianie cholesterolu w jelitach.

4. Ciśnienie krwi:

Mandarynki pomagają również obniżyć ciśnienie krwi. Składają się z substancji odżywczych i minerałów, takich jak potas, który obniża ciśnienie krwi.

5. Utrata wagi:

Lekarze stwierdzili, że spożywanie mandarynek wpływa korzystnie na obniżenie poziomu insuliny, dlatego organizm zamiast magazynować cukier i przekształcać go w tłuszcze, wykorzystuje go jako paliwo, które prowadzi do utraty wagi.

6. Zdrowy układ odpornościowy:

Witamina C w mandarynce ma zasadnicze znaczenie w zapobieganiu przeziębieniu i jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania zdrowego układu odpornościowego. Mandarynki zapobiegają skurczowi układu trawiennego i nerwowego, zapobiegając tym samym skurczom i wymiotom. Mandarynka jest naturalnym oczyszczaczem krwi, który pomaga wypłukać toksyny i niepożądane substancje z organizmu.

7. Zdrowie skóry:

Witamina C obecna w mandarynie jest bardzo dobra dla skóry, zarówno jeśli jest spożywana wewnętrznie, jak i nakładana zewnętrznie na skórę. Regularne spożywanie soku mandarynkowego powoduje, że skóra lśni i poprawia koloryt. Przeciwutleniacze obecne w mandarynie chronią skórę przed ostrymi promieniami UVA i pomagają skórze oprzeć się szkodom wyrządzonym przez słońce i wolne rodniki. Zmniejsza również oznaki starzenia się, takie jak zmarszczki, drobne linie i przebarwienia.

Jak wybrać?

Owoc mandarynki powinien być wolny od uszkodzeń mechanicznych. Jego skóra powinna mieć piękny pomarańczowy kolor, które błyszczy w świetle. Podczas wyboru owoców zawsze wybieraj te cięższe – mają więcej soku. Nigdy nie kupuj mandarynek miękkich oraz takich, których kolor jest szarawy, zmatowiały. Są one pozbawione soku, a wraz z nim straciły zarówno smak jak i swoje genialne właściwości.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med