Samorobny napój izotoniczny

Napój izotoniczny to coś co możesz zrobić sam.

Aby przygotować napój izotoniczny, który uzupełni straty podczas intensywnego wysiłku fizycznego potrzeba kilku składników i informacji jak to ze sobą połączyć. Poniższy artykuł dostarczy Ci tej wiedzy. W artykule ponadto znajdziesz informacje m.in.: co to jest napój izotoniczny, jaką rolę pełni oraz jak przygotować własny napój izotoniczny. Zapewne rozwieje również wątpliwości dotyczące ewentualnych zakupów napojów izotonicznych dostępnych na sklepowych półkach.

Co to jest napój izotoniczny?

            To napój, którego celem jest uzupełnienie składników takich jak woda, elektrolity, witaminy czy sole mineralne, które w wyniku intensywnego wysiłku zostały przez organizm wydalone. Samo słowo izotoniczny oznacza stężenie i osmotyczność zbliżoną do tej występującej w naszej krwi. Dzięki temu składniki napoju łatwiej wyrównują straty spowodowane wysiłkiem. Taki napój nie tylko nawadnia, ale i dostarcza soli mineralnych. Warto włączyć taki napój podczas uprawiania aktywności fizycznej o zwiększonej intensywności, ponieważ podczas wysiłku wraz z potem pozbywasz się nie tylko wody, ale
i cennych elektrolitów, witamin i minerałów. Samo picie wody nie wyrówna strat. Dlatego warto mieć w zasięgu ręki napój izotoniczny, który przywróci równowagę.

Co z napojami które stoją na sklepowych półkach?

Przestrzegam przed spożywaniem napojów izotonicznych dostępnych na sklepowych półkach. Niestety są one intensywnie barwione syntetycznie. Im intensywniejsza barwa napoju tym więcej barwnika użyto do wyprodukowania napoju. Ponadto rezygnujemy również ze względu na obecność konserwantów, dodatek substancji słodzących, a po witaminach o których producent zapewnia na etykiecie, uwierzcie nie pozostał już ślad. Temperatura przechowywania, dostępność światła wpływają degradująco na witaminy. Rezygnujemy również z gotowych mieszanek napojów izotonicznych, które możemy kupić
w formie proszków, one również nie odbiegają składem od tych dostępnych w formie płynnej, a ich cena nie jest niska.

Zachęcam do przygotowania własnej wersji napoju. Będzie to naturalny produkt, który zapewni Ci odpowiednie nawodnienie podczas wykonywania treningu.

 

Zatem jak przygotować napój izotoniczny?

W składzie powinny znaleźć się woda, węglowodany proste oraz minerały. Poniżej umieszczam przepis.

Składniki:

  • Woda mineralna (cisowianka, muszynianka) 500 ml;
  • Miód pszczeli naturalny (od zaufanego pszczelarza) ok. 25-30 g; – Miód możemy zamienić na garść truskawek.
  • Sok z cytryny (do smaku);
  • Sól himalajska 1-2 g;
  • Szczyptę pieprz cayen (zwiększa termogenezę).

Jeśli nie masz możliwości przygotowania sobie takiego napoju, alternatywą jest woda kokosowa. To naturalny napój izotoniczny uzyskiwany z zielonych owoców palmy. Dzięki zawartości  witamin i minerałów takich jak: magnez, potas, wapń, fosfor oraz witaminy B1, B2, B3, B5, B6 oraz C uzupełnisz straty związane z wysiłkiem. To bez wątpienia napój przeznaczony nie tylko dla sportowców.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med