Objawy niedoboru potasu

Niedobór potasu – hipokaliemia, to stan kiedy poziom potasu w Twoim organizmie spadł już poniżej 3,5 mmoli w przeliczeniu na litr krwi. Długotrwale utrzymująca się hipokaliemia może być przyczyną pojawienia się chorób serca, a w najgorszym wypadku nawet do paraliżu. Poznaj objawy, świadczące o niedoborze potasu, aby temu zapobiec.

O potasie
Znajdziemy go w niemalże wszystkich produktach spożywczych, mimo to nie rzadko zdarza się, że nasza dieta jest w niego uboga. Dorosła osoba powinna dostarczyć organizmowi 2000–3000 mg potasu dziennie. Jest dla organizmu niezmiernie ważny, należy do elektrolitów (tak jak sód i chlor), czyli jest minerałem, który po rozpuszczeniu się w wodzie przenosi ładunki elektryczne. Jak wiadomo, organizm człowieka składa się głównie z wody, więc potas zalokowany jest niemal wszędzie – we krwi, w komórkach, w przestrzeniach międzykomórkowych. Aby cały cykl przenoszenia ładunków elektrycznych przechodził prawidłowo, szczególnie ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji wszystkich elektrolitów, których praca jest ze sobą ściśle powiązana.
Rola potasu w organizmie
Potas warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i dotlenieniu mózgu, poprawia również zdolności myślenia i koncentrację. Wpływa na prawidłową pracę mięśni, poprzez swój istotny udział w spalaniu białek i węglowodanów oraz pobudzanie wytwarzania insuliny. Ma wpływ na gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową organizmu, jako najważniejszy z elektrolitów dostarcza komórkom substancji odżywczych, jednocześnie zabierając niepotrzebne produkty po przemianie materii. Utrzymywanie prawidłowej ilości potasu jest kluczowe, ponieważ zarówno jego niedobór, jak i nadmiar może wywołać groźne konsekwencje zdrowotne.

 

Objawy hipokaliemii
– Potas jest wydalany razem z płynami. Co to znaczy? Czyli każde zatrucie pokarmowe, tzw. grypa żołądkowa, biegunki mogą świadczyć bądź nieść za sobą niedobór potasu. Więc aby szybko odratować organizm należy przyjmować w takiej sytuacji jak największą ilość płynów, ponieważ słabe nawodnienie pogłębia niskie stężenie potasu we krwi.
– Problemy z cerą – czyli nagłe pojawienie się trądziku, przesuszenie skóry, różnej postaci wysypki
– Szybkie zmęczenie oraz przyspieszenie bicia serca po stosunkowo małym wysiłku.
– Bezsenność, niepokój, napięcie nerwowe i problemy ze zrelaksowaniem się, objawy depresyjne
– Problemy z tolerowaniem gorąca, silne pocenie się, fale gorąca (potas w zwiększonych ilościach wydalany jest wraz z potem).
– Skurcze mięśniowe, bóle mięśni, osłabienie mięśni, samoistne drżenie mięśni łydek czy ud, drętwienie kończyn dolnych, nocne skurcze (objawy mięśniowe przeważnie występują przy jednoczesnym niedoborze magnezu).
– Hipokaliemia pojawia się często podczas terapii sterydowych
– Śpiączka cukrzycowa
– Opuchnięte kończyny
– Przewlekłe choroby jelit, brak łaknienia
– Skurcze mięśni podczas upału

Najbogatsze źródła potasu
Potas występuje we wszystkich produktach, wyłączające tłuszcze i cukry. W przeliczeniu na 100 g danego produktu, najlepszym źródłem potasu są suszone morele, które w podanej porcji zawierają go aż 1666 mg. Innymi znanymi źródłami potasu są: suszone figi, awokado, banany, ziemniaki, seler, kiwi, pomidory, grejpfruty, rodzynki, jabłka, owoce cytrusowe, zielone warzywa liściaste.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med