Objawy niedoboru potasu

Niedobór potasu – hipokaliemia, to stan kiedy poziom potasu w Twoim organizmie spadł już poniżej 3,5 mmoli w przeliczeniu na litr krwi. Długotrwale utrzymująca się hipokaliemia może być przyczyną pojawienia się chorób serca, a w najgorszym wypadku nawet do paraliżu. Poznaj objawy, świadczące o niedoborze potasu, aby temu zapobiec.

O potasie

Znajdziemy go w niemalże wszystkich produktach spożywczych, mimo to nie rzadko zdarza się, że nasza dieta jest w niego uboga. Dorosła osoba powinna dostarczyć organizmowi 2000–3000 mg potasu dziennie. Jest dla organizmu niezmiernie ważny, należy do elektrolitów (tak jak sód i chlor), czyli jest minerałem, który po rozpuszczeniu się w wodzie przenosi ładunki elektryczne. Jak wiadomo, organizm człowieka składa się głównie z wody, więc potas zalokowany jest niemal wszędzie – we krwi, w komórkach, w przestrzeniach międzykomórkowych. Aby cały cykl przenoszenia ładunków elektrycznych przechodził prawidłowo, szczególnie ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji wszystkich elektrolitów, których praca jest ze sobą ściśle powiązana.

Rola potasu w organizmie

Potas warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i dotlenieniu mózgu, poprawia również zdolności myślenia i koncentrację. Wpływa na prawidłową pracę mięśni, poprzez swój istotny udział w spalaniu białek i węglowodanów oraz pobudzanie wytwarzania insuliny. Ma wpływ na gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową organizmu. Jako najważniejszy z elektrolitów dostarcza komórkom substancji odżywczych, jednocześnie zabierając niepotrzebne produkty po przemianie materii. Utrzymywanie prawidłowej ilości potasu jest kluczowe, ponieważ zarówno jego niedobór, jak i nadmiar może wywołać groźne konsekwencje zdrowotne.

Objawy hipokaliemii

  • Potas jest wydalany razem z płynami. To znaczy, że każde zatrucie pokarmowe, tzw. grypa żołądkowa, biegunki mogą świadczyć bądź nieść za sobą niedobór potasu. Aby szybko odratować organizm należy przyjmować w takiej sytuacji jak największą ilość płynów, ponieważ słabe nawodnienie pogłębia niskie stężenie potasu we krwi.
  • Problemy z cerą – czyli nagłe pojawienie się trądziku, przesuszenie skóry, różnej postaci wysypki
  • Szybkie zmęczenie oraz przyspieszenie bicia serca po stosunkowo małym wysiłku.
  • Bezsenność, niepokój, napięcie nerwowe i problemy ze zrelaksowaniem się, objawy depresyjne
  • Problemy z tolerowaniem gorąca, silne pocenie się, fale gorąca (potas w zwiększonych ilościach wydalany jest wraz z potem).
  • Skurcze mięśniowe, bóle mięśni, osłabienie mięśni, samoistne drżenie mięśni łydek czy ud, drętwienie kończyn dolnych, nocne skurcze (objawy mięśniowe przeważnie występują przy jednoczesnym niedoborze magnezu).
  • Hipokaliemia pojawia się często podczas terapii sterydowych
  • Śpiączka cukrzycowa
  • Opuchnięte kończyny
  • Przewlekłe choroby jelit, brak łaknienia
  • Skurcze mięśni podczas upału

Najbogatsze źródła potasu.

Potas występuje we wszystkich produktach, wyłączające tłuszcze i cukry. W przeliczeniu na 100 g danego produktu, najlepszym źródłem potasu są suszone morele, które w podanej porcji zawierają go aż 1666 mg. Innymi znanymi źródłami potasu są: suszone figi, awokado, banany, ziemniaki, seler, kiwi, pomidory, grejpfruty, rodzynki, jabłka, owoce cytrusowe, zielone warzywa liściaste.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med