Objawy i skutki odwodnienia organizmu

Pamiętasz o piciu wody? Jeżeli w Twojej diecie brakuje tego życiodajnego płynu, możesz cierpieć na szereg różnorodnych dolegliwości, których na pewno nie kojarzysz z odwodnieniem!

Brak odpowiedniej ilości wody w diecie dotyczy każdej grupy wiekowej. Kampania społeczna na temat konieczności dbania o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu nadal nie trafia wprost do serca Polaków. Niestety skutki nawet niewielkiego odwodnienia przekładają się na gorsze funkcjonowanie organizmu i znacząco wpływają na wygląd zewnętrzny oraz sprawność fizyczną i umysłową.

Wystarczy prosta analiza swoich codziennych nawyków, aby przekonać się, że woda nie stanowi podstawy przyjmowanych codziennie płynów. Dzieci piją najczęściej słodkie soki, a rodzice kawę i herbatę zapominając, że jedynie woda zapewnia nawodnienie komórek i tkanek. Inne napoje nie są w stanie zaspokoić potrzeb organizmu, a kawa, herbata oraz napoje z kofeiną dodatkowo go odwadniają, gdyż wykazują działanie moczopędne.

Jak brak wody wpływa na Twój organizm?

Woda zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów i układów w ciele człowieka. Już jej niewielkie deficyty na poziomie 1% wpływają na znaczne obniżenie sprawności umysłowej, powodując problemy z pamięcią i uniemożliwiając koncentrację uwagi na nauce czy wykonywanych czynnościach.

Woda to także jeden z niezbędnych czynników podczas procesów detoksykacji organizmu, a je niewystarczająca ilość wpływa na zaburzenia pracy nerek oraz sprzyja powstawaniu piasku i kamieni nerkowych, oraz pojawienie się innych dolegliwości zdrowotnych.

Z tego względu warto wpajać nawyk picia wody już od najmłodszych lat życia dzieci i samemu dawać im dobry przykład – tylko wówczas nasze starania o zdrowie najmłodszych nie pójdą w przysłowiowy las.

Odwodnienie organizmu doskonale widoczne jest na naszych twarzach i może powodować dolegliwości, z którymi walczymy za pomocą kosmetyków.

Jeżeli Twoja skóra jest przesuszona, pojawiają się na niej wypryski i zaskórniki, a pod oczami widnieją sińce, możesz podejrzewać, że Twój organizm woła o odpowiednie nawodnienie.

Zaleca się picie minimum 1,5 litra wody dziennie (w czasie upałów więcej), ale należy pamiętać, że aby nawadnianie organizmu było skuteczne, nie wystarczy wypić na raz całej butelki. Wodę powinno się pić często, małymi łykami – tylko wówczas skutecznie nawodnisz organizm!

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med