Kwasy Omega-3

Jeśli chodzi o tłuszcz, jest jeden rodzaj, którego nie chcesz ograniczać: kwasów tłuszczowych omega-3. Poznaj jego kluczowe właściwości oraz źródła. Jedz tłuszcz, bądź zdrów! 🙂 

Jak pomagają swojemu zdrowiu

Kwasy Omega-3 posiadają ogrom właściwości prozdrowotnych. Pomagają, wspierają czy nawet leczą niektóre schorzenia. Sprawdź w czym mogą Ci pomóc:

Choroby serca

Suplementy oleju z ryb mogą obniżyć podwyższone poziomy trójglicerydów. Wysokie stężenie tego tłuszczu we krwi zwiększa ryzyko chorób serca.

Reumatoidalne zapalenie stawów

Kluczowe kwasy należące do grupy Omega-3 – EPA oraz DHA mogą ograniczać sztywność i bóle stawów. Badania wykazały, że zwiększają również skuteczności leków przeciwzapalnych.

Depresja

Niektórzy badacze odkryli, że kultury jedzące pokarmy o wysokim poziomie kwasów z tej grupy mają niższy poziom depresji. Wydaje się, że olej z ryb zwiększa działanie leków przeciwdepresyjnych i może niwelować objawy osób cierpiących na depresję.

Rozwój dziecka

Badania z przed pół wieku potwierdzają, że kwas DHA jest bardzo ważny dla rozwoju wzrokowego i neurologicznego u niemowląt.

ADHD

Niektóre badania pokazują, że olej rybi może zmniejszyć objawy ADHD u niektórych dzieci i poprawić ich umiejętności umysłowe, takie jak myślenie, zapamiętywanie i uczenie się. Jednak w tej dziedzinie potrzebne są dalsze badania, a suplementy kwasów omega-3 nie powinny być stosowane jako leczenie podstawowe.

Choroba Alzheimera i otępienie

Badacze odkryli, że kwasy te mogą pomóc w ochronie przed chorobą Alzheimera. Omega-3 mają również pozytywny wpływ na stopniową utratę pamięci związaną ze starzeniem.

Źródła kwasów Omega-3

Jeśli to możliwe, staraj się uzyskać kwasy tłuszczowe omega-3 z żywności zamiast suplementów. Staraj się jeść ryby bogate w kwasy tłuszczowe DHA i EPA około 2-3 razy w tygodniu.

Ryby:

  • Śledź
  • Makrela
  • Łosoś (dziki ma więcej kwasów omega-3 niż hodowlany)
  • Sardynki
  • Jesiotr
  • Palia jeziorowa
  • Tuńczyk

Na co uważać…

Chociaż spożywanie większej ilości tłustych ryb to dobry pomysł, niektóre z nich prawdopodobnie zawierają wyższy poziom rtęci, PCB lub innych toksyn. Z popularnych i łatwo dostępnych w Polsce ryb do grupy tych mniej bezpiecznych należą makrele.

Generalnie ryby hodowlane dowolnego typu mogą również zawierać wyższe poziomy zanieczyszczeń. Dzieci i kobiety w ciąży powinny całkowicie unikać tych ryb. Ryby takie jak dziki pstrąg i dziki łosoś są znacznie bezpieczniejsze.

Inne źródła:

  • Orzechy włoskie
  • Siemię lniane i olej lniany
  • Olej rzepakowy
  • Olej sojowy

Podczas gdy produkty zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 mają korzyści zdrowotne, niektóre – jak oleje i orzechy – mogą zawierać dużo kalorii. Spożywaj je z umiarem.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med