Czy orzechy są zdrowe?

Orzechy to najlepsza przekąska, po którą możesz sięgnąć w momencie napadu głodu oraz spadku formy. Dlaczego warto jeść orzechy?

Orzechy, choć nie należą do niskokalorycznych przekąsek, to stanowią bardzo pożądany składnik diety osób aktywnych fizycznie, dzieci i młodzieży w okresie dorastania, a także wegetarian i osób spożywających wysokobiałkowe produkty zwierzęce w sposób sporadyczny.

Dlaczego warto jeść orzechy?

Orzechy pozwalają dostarczyć do organizmu zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe, cenne białko, witaminy z grupy B, witaminę E, która nazywana jest „witaminą młodości”, a także dużo ważnego dla zdrowia błonnika pokarmowego.

Minusem orzechów jest ich wysoka kaloryczność, jednak pocieszeniem jest niski indeks glikemiczny większości gatunków, co sprawia, że po ich spożyciu unikniemy nagłego skoku poziomu glukozy we krwi i na długo odczujemy przypływ energii.

Systematyczne spożywanie orzechów (w ilości nie większej niż garść kilka razy w tygodniu) pozwala usprawnić pracę układu krążenia oraz układu nerwowego, poprawia pracę mózgu, pozwala zachować zdrową skórę, chroni przed rozwojem cukrzycy typu II, zawałami i udarami oraz przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia nowotworów.

Warto pamiętać, że najzdrowsze są orzechy w naturalnej postaci. Te z dodatkiem soli, w słodkich polewach czy w postaci dodatku do słodyczy (batony, czekolada, wypieki cukiernicze) dostarczają do organizmu dodatkowej dawki sodu, cukru i sztucznych substancji w postaci konserwantów, barwników i innych obecnych w produktach spożywczych dodatków do żywności.

Chcąc korzystać z porcji zdrowia, którą zapewniają orzechy, należy także zwrócić uwagę na ich jakość. Źle przechowywane często stają się źródłem toksyn pochodzącym z pojawiającej się na nich pleśni – nawet gdy pleśń pojawia się jedynie na łupinie orzechów, nie nadają się one do spożycia!

Ponadto orzechy łuskane często konserwowane są związkami siarki, która także niekorzystanie wpływa na stan naszego zdrowia, dlatego warto czytać etykiety na opakowaniach bakalii i wybierać jedynie te bez dodatku konserwantów.

Podsumowując, orzechy są zdrowe, ale spożywane w nadmiarze mogą sprzyjać przybieraniu na wadze, dlatego powinniśmy po nie sięgać, jako zamiennik innych przekąsek.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med