Parówki – czy wiesz jakie kupować, by sobie nie zaszkodzić?

Parówki od zawsze kojarzone są raczej z produktami bardzo niskiej jakości. Zagłębiając się bardziej w temat szybko znajdziemy jednak parówki warte uwagi jak i ich zwolenników. Jeżeli więc jesteś znudzony jajecznicą i owsianką na śniadanie, zapoznaj się z naszymi wskazówkami, które parówki wybrać, by były wartościowe i zdrowe.

Czym jest parówka?

Parówka to homogenizowana, parzona, najczęściej wędzona odmiana wyrobu wędliniarskiego, przy czym dość popularna. Najczęściej wytwarzana jest z mięsa wieprzowego, choć coraz większe zainteresowanie zyskują parówki drobiowe i cielęce, mimo znacznie wyższej rangi cenowej. Mówi się jedynie o wyrobie wędliniarskim, ponieważ niestety w większości przypadków ciężko o miano czegoś lepszego. Powinny być wykonane z mięsa, co jak wiadomo często w praktyce ma się zupełnie nijak do tego. Otóż w obecnym stanie nie istnieją żadne surowe przepisy, które mówiłyby jasno jak wyglądać miałby skład kryjący się pod parówkami, producenci w formie oszczędności pakują w nie coraz mniej mięsa, zastępując je słabej jakości wypełniaczami. Jednym z nich jest tzw. MOM, czyli nic innego jak mięso oddzielone mechanicznie.

Czym jest MOM?

MOM można pozyskać za pomocą dwóch metod:

  • chemiczną, poprzez działanie enzymów
  • mechaniczną, poprzez skrobanie lub tłoczenie

Niestety mięso oddzielone mechanicznie oznacza zawsze najgorszą jakość mięsa. Dlaczego? Po pierwsze zawiera zawsze zdecydowanie więcej tłuszczu, więc do tych parówek należy dodać już więcej konserwantów, mających za zadanie ochronę przed zepsuciem. Po drugie, w takim mięsie bardzo często odnaleźć można resztki kostne. Tak słaba jakość sprawia, że takie mięso jest zauważalnie tańsze, a to jest atrakcyjnym pułapem dla producentów parówek.

 

Co jeszcze zawiera parówka słabej jakości?

W składzie parówek znajdują się także woda oraz tłuszcz i przyprawy, emulsja oraz osłonka, ta z kolei im tańszą parówkę okrywa, tym bardziej sztuczna i mniej przepuszczająca powietrze. Dla urozmaicenia i zapełnienia producenci dodają również  MOM, glutaminian sodu, askorbinian sodu, azotyn sodu, cytrynian sodu, octan sodu, glukozę, białko sojowe, kukurydziane, ekstrakt drożdżowy, skrobię ziemniaczaną, fosforany, błonnik pszenny, ziemniaczany, celulozę. Oczywiście nie zawsze w parówce znajdziemy wszystkie te składniki jednocześnie oraz nie wszystkie z nich uznawać można za złe i szkodliwe dla naszego zdrowia. Wiele z nich ma pochodzenie organiczne, a więc prozdrowotne lub neutralne dla organizmu. Ale powinniśmy być bardzo czujni na parówki, które w składzie mają podejrzanie mały procent mięsa, za to sporo dodatków. Nie tylko ze względu na sam skład ale i w smaku są średnie i małotrwałe.

 

Jakie są rodzaje parówek?

Parówki dzieli się ę na podstawie wkładu mięsnego, z jakiego zostały wykonane:

  • wieprzowe – zawierają ponad 50% surowca wieprzowego. Najlepszymi parówkami wieprzowymi są parówki wiedeńskie, które zawierają prawie 100% mięsa wieprzowego.
  • drobiowe –  zawierają ponad 50% surowca drobiowego.
  • mieszane – zawierają mięso wieprzowe i drobiowe, z czego surowiec mięsny powinien stanowić ponad 50%.
  • parówkowa – łatwo ja odróżnić od reszty przez to, że jest grubsza niż pozostałe parówki (średnica ok. 3cm,  średnica parówek ledwo przekracza 2cm). Kiełbasy parówkowe nazywane są serdelkami.

Parówki cielęce to niestety kolejny chwyt marketingowy, na który musimy być wyczuleni. Otóżm powinny zawierać przynajmniej 50% cielęcego mięsa, które jak wiemy do tanich nie należy. Tymczasem „parówki cielęce” (i to wcale nie najtańsze) zawierają zaledwie kilka % cielęciny. Uczciwsi producenci stosują po prostu określenie „parówki z cielęciną”.

Które parówki kupować?

Prawda jest, że parówki nie należą do najzdrowszej żywności. W dzisiejszym sorcie wędliniarskim można odnaleźć jednak takie z całkiem przyzwoitym składem. Mogą stanowić więc dobrą alternatywę na śniadanie czy kolację. Aby wybrać parówki dobrej jakości przede wszystkim należy uważnie czytać etykiety. Wybieraj te produkty, w których jest jak najwięcej dobrego jakościowo mięsa i jak najmniej zbędnych dodatków. Im krótsza lista ulepszaczy i konserwantów, tym lepiej dla Twojego zdrowia.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med