Przyprawy – wpływ na metabolizm oraz zdrowie

Wyobrażasz sobie gotowanie bez przypraw? Już od czasów kamienia łupanego przyprawialiśmy niemal każdy posiłek i od tej pory jest to obyczaj praktykowany w każdym zakątku świata. Przyprawy łączą przyjemne z pożytecznym. Kucharze zachwalają ich smak i aromat, dietetycy wymieniają długą listę korzyści, jakie czerpie z ich spożywania organizm.

Czym jest metabolizm?

„Całokształt reakcji chemicznych i związanych z nimi przemian energii zachodzących w żywych komórkach, stanowiący podstawę wszelkich zjawisk biologicznych. Procesy te pozwalają komórce na wzrost i rozmnażanie, zarządzanie swoją strukturą wewnętrzną oraz odpowiadanie na bodźce zewnętrzne.”

Tak metabolizm definiuje encyklopedia.W dużym uogólnieniu jako metabolizm określamy tempo przemiany materii(tego co zjesz) na ładunek energetyczny gotowy do spożytkowania przez organizm. Tempo metabolizmu może różnić się w zależności od płci. Badania dowodzą, że pogarsza się z wiekiem, zwłaszcza przy nieodpowiedniej diecie. Niestety, w tym jaki masz metabolizm duży udział ma również podłoże genetyczne. Największymi wrogami płynnego metabolizmu są głodówki i diety typu 1000kcal. Zaburzają cały cykl przemiany materii i potrzeba jeszcze dużo czasu na przywrócenie go do stanu świetności.

Przyprawy i ich rola w diecie

W kuchni warto docenić rolę przypraw, jaką odgrywają w procesie trawienia. Spożywane w odpowiednich proporcjach przyśpieszają przemianę materii, pobudzają metabolizm, pomagają w spalaniu zbędnych kalorii, a więc pomagają w utrzymaniu smukłej sylwetki. Przyprawy mają również działanie antybakteryjne i antyoksydacyjne, przeciwzapalne, podkręcają apetyt gdy jego brak, a niekiedy pomagają zachować świeżość żywności. Za najbardziej wartościowe uważa się świeże zioła. Aby nie straciły swoich cudotwórczych funkcji najlepiej dodawać je pod koniec gotowania. Z przyprawami jednak nie można przeholować, zbyt duże ilości mogą spowodować zaparcia i narobić wiele problemów w układzie trawiennym. Pamiętaj również, że działanie jednych przypraw może osłabić działanie drugich.

Oto lista łatwo dostępnych przypraw, które z pewnością wpłyną korzystnie na trawienie i powszechne dolegliwości:

  • cynamon – obniża poziom cholesterolu, przyspiesza trawienie, rozgrzewa i poprawia ukrwienie narządów, zapobiega magazynowaniu cukrów jako tłuszczu
  • chilli – działa rozgrzewająco, zmniejsza apetyt, zawiera kapsaicyne, pobudza układ trawienny do większej wydajności pracy, wpływa na metabolizm spoczynkowy
  • curry – przyśpiesza przemianę materii oraz zmniejsza apetyt, skutecznie zwalcza tkankę tłuszczową
  • pieprz czarny – zwiększa wydzielanie soków trawiennych poprawia ukrwienie tkanek
  • czosnek – hamuje wzrost bakterii, pasożytów i grzybów, zapobiega udarom, obniża ciśnienie krwi
  • imbir – rozgrzewa, wspomaga trawienie, obniża poziom cholesterolu, zapobiega wzdęciom, przyśpiesza spalanie tłuszczu, łagodzi bóle miesiączkowe oraz mdłości
  • kminek – działa rozkurczowo, również na kolki
  • bazylia – działa przeciwskurczowo, łagodzi bóle głowy i stres, rozluźnia jelita, polepsza trawienie białek i tłuszczy
  • mięta – łagodzi dolegliwości reumatyczne, choroby gardła i zatok, czkawkę, wzdęcia i kaca
  • rozmaryn – wspomaga trawienie, działa moczopędnie i pobudzająco
  • tymianek – działa wykrztuśnie, poprawia apetyt, poprawia trawienie
  • kurkuma – obniża cholesterol, wspomaga gojenie się ran
  • jałowiec – działa moczopędnie, żółciopędnie, działa napotnie

Podsumowanie

Oczywiście, same przyprawy nie przyniosą dużych zmian, jeśli nie dbasz o siebie odpowiednio. Aby podkręcić metabolizm pamiętaj o wysypianiu się (min 8h), piciu odpowiedniej ilości wody, regularnych posiłkach (z przerwami 2,5-5h) i treningach siłowych, interwałowych/tabata. Zastosowanie się do powyższych zaleceń gwarantuje przyśpieszenie przemiany materii.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med