Senność po posiłku – sprawdź jak uniknąć spadku formy po spożyciu posiłku

Odczuwasz senność po jedzeniu? Każdy posiłek powoduje u Ciebie spadek formy, który uniemożliwia normalne funkcjonowanie? Jeżeli tak, to Twój organizm daje Ci znak, że czas na zmianę diety i codziennych nawyków żywieniowych!

Uczucie senności kilka minut po spożytym posiłku dotyczy bardzo wielu osób, co nie oznacza że jest to normalne. To typowy wyznacznik chronicznie podwyższonego poziomu cukru, tak samo jak występujące zmęczenie lub senność po posiłku, a także zachcianki na słodkie po posiłku oraz trudności z zasypianiem. Powyższe czynniki świadczą o zaburzonej gospodarce cukrowej
w organizmie.

Problem z utrzymaniem właściwego poziomu cukru nie zawsze dotyczy wyłącznie osób z nadwagą. Często dzieje się tak u osób, które właśnie zmieniły dietę i włączyły aktywność fizyczną. Fluktuacje poziomu cukru mogą być związane z występującą wcześniej insulinoopornością, która w związku z rozpoczęciem nowej diety przeszła w wahania cukru.

Najczęściej nieuregulowany poziom cukru we krwi wynika z diety przeładowanej węglowodanami, opartej o produkty o wysokim indeksie glikemicznym, wysoko insulinogennej, kiedy nie jest włączona aktywność fizyczna. Niezbędne jest zatem ustabilizowanie poziomu cukru we krwi, aby nie dopuszczać do ciągłych skoków oraz spadków energii w ciągu dnia.

Przy często występującej senności po posiłku i zasypianiu kamiennym snem zaraz po zjedzeniu posiłku należy wykonać badania np. glukometrem po posiłku lub testu A1c, który zobrazuje nam na jakim poziomie był cukier w ostatnich tygodniach. Wahania cukru mogą się wiązać z przypadłościami takimi jak zaburzenia hormonalne. Wykonując badanie bezpośrednio po posiłku, mamy bieżące informacje na temat naszej gospodarki cukrowej. Jeśli badamy sobie poziom cukru po posiłku i jest on za wysoki – ponad 140 do godziny po posiłku oraz 120 do dwóch godzin po to należałoby zmniejszyć ilość węglowodanów w diecie. Innym czynnikiem powodującym skoki cukru po posiłku jest stres oraz zaburzony proces wydzielania kortyzolu. Te czynniki również będą powodowały skoki cukru, nawet wtedy, kiedy dieta nie opiera się na węglowodanach.

Nie dopuszczalnym przecież jest drzemka czy pojawiające się uczucie senności po spożyciu posiłku np. w miejscu pracy. Nasz umysł musi w tym czasie działać na zwiększonych obrotach, dlatego należy uregulować cukier.

Co zatem należy zrobić?

  1. Regularnie spożywać posiłki
  2. Rozpoczynać dzień od białkowo – tłuszczowego śniadania
  3. Wyłączyć przetworzoną żywność
  4. Ograniczyć węglowodany
  5. Włączyć aktywność fizyczną
  6. Wykonać badania

Odczuwając senność po posiłku nie można zapominać o regularnych badaniach, które mogą przyspieszyć zdiagnozowanie np. rozwijającej się w ukryciu cukrzycy. Warto pamiętać, że sposób odżywiania wpływa nie tylko na nasz wygląd, ale także stan zdrowia i efektywność w pracy, dlatego zmiana nawyków żywieniowych jest wręcz niezbędna, gdy chcemy cieszyć się dobrym samopoczuciem i korzystać z życia.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med