Jak można wykorzystać skorupki jaj?

Czy skorupki jaj są jadalne? W jaki sposób można je wykorzystać?

Wapń jest niezbędna do budowy kości. Bez jego odpowiednich ilości we krwi, w organizmie tworzą się komplikacje. W momencie jego deficytu w diecie, organizm włącza mechanizm, polegający na ,,pożyczaniu” wapnia od kości, aby utrzymać zdrowe komórki. Poniższy proces nie pozostaje bez konsekwencji dla naszego zdrowia. Masa kości zmniejsza się, co może powodować złamania. Zmniejsza się również gęstość kości, pojawia się osteoporoza. Choroba dotyka zarówno kobiety, jak
i mężczyzn. Badania wykazały, że spożywanie prawidłowo przygotowanych skorupek jaj, wpływa na zmniejszenie bólu powodowanego przez osteoporozę oraz przyczynia się do poprawy funkcjonowania stawów i zahamowania utraty masy kostnej.

Powrót do natury, czyli wykorzystanie skorupek kurzych jaj, jako elementu wspomagającego naszą dietę jest rewelacyjnym rozwiązaniem. Każdy z nas po rozbiciu jaja, automatycznie wyrzuca skorupkę do kosza, od dziś zmieniamy ten nawyk! Poniżej zamieszczam kilka informacji zachęcających do zmiany tego przyzwyczajenia.

Skorupkę jaja kurzego stanowi 5% związków organicznych oraz aż 95% związków nieorganicznych (głównie węglanu wapnia). Skorupki są bogate w sole wapnia, miedź, fluor, żelazo, mangan, molibden, siarę, krzem, selen, cynk oraz stront odpowiedzialny za hamowanie komórek kościogubnych i pobudzający czynności komórek kościotwórczych. Już 3 g skorupek jaj/dobę, pokrywa zapotrzebowanie naszego organizmu na wapń i stront. Preparaty bogate w wapń często obciążone są metalami ciężkimi. Preparat ze skorupek samodzielnie przez nas przygotowany nie zawiera takich związków, ponieważ naturalny mechanizm ochronny kury zabezpiecza się w ten sposób przed uszkodzeniem układu nerwowego potomstwa. Kolejną zaletą stosowania skorupek jaja kurzego jest ich działanie przeciwbakteryjne, zwalczające pałeczki ropy błękitnej, bakterii gram – dodatnich,  a nawet gronkowca złocistego. Obecny w skorupkach lizozym wpływa pozytywnie na zahamowanie wzrostu bakterii gram – dodatnich.

Sposób przygotowania preparatu:

  • Jaja umyć i sparzyć (ok. 5 sekund).
  • Wybić zawartość, a skorupkę wysuszyć.
  • Zmielić skorupki w młynku (np. do kawy), lub rozkruszyć moździerzem.
  • Przygotowany proszek zalać sokiem z cytryny (tak by dosłownie go przykryć).
    Zastosowanie soku z cytryny zwiększy biodostępność wapnia.

Dzień przed spożyciem można dodać miód naturalny (nie sztuczny) oraz wodę. Taki preparat można dodawać do posiłków, koktajli czy innych napojów. W ramach uzupełnienia pragnę dodać, że jedna skorupka waży około 8 g. Zalecana do spożycia przez osobę dorosłą porcja preparatu ze skorupek to 1g rano i 1g wieczorem przez 30 dni, przez dwa miesiące w roku. Przygotowany preparat nadaje się do spożycia przez dzieci. Należy jednak zmniejszyć porcję, czyli do 0,5 g rano i 0,5 g wieczorem.

Natura obdarza nas prostymi rozwiązaniami. Warto z nich korzystać, ponieważ są to skuteczne rozwiązania.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med