Skutki picia kawy

Skutki picia kawy mogą być zarówno negatywne, jak i pozytywne. Wszystko zależy od ilości, w jakiej ją spożywamy. Jeśli jest to w granicach rozsądku, kawa może wpłynąć pozytywnie na nasze funkcjonowanie, lecz jeśli będzie jej zbyt dużo w naszej diecie – organizm zareaguje źle.

Bezsenność

Zbyt duża ilość kawy wpłynie niekorzystnie, na jakość snu, zwłaszcza, jeśli wypijesz kawę w godzinach wieczornych, utrudni zasypianie.

Ciśnienie krwi

Kawa podnosi ciśnienie tętnicze krwi, więc jeśli zmagasz się z nadciśnieniem, to kawa nie jest dla ciebie. Natomiast, jeśli jesteś niskociśnieniowcem, kawa może nawet poprawić twoje funkcjonowanie, dzięki rozszerzeniu naczyń krwionośnych i lepszym dotlenieniu komórek.

Odwodnienie

Kawa odwadnia organizm, dlatego na każdą wypitą filiżankę kawy powinieneś wypić dwie szklanki wody, aby uzupełnić poziom płynów w organizmie.

Cellulit

Kawa, a właściwie zawarta w niej kofeina zatrzymuje wodę w organizmie, a cellulit to nic innego jak woda podskórna, stąd picie kawy jest jedną z przyczyn powstawania cellulitu. Natomiast kawę wykorzystuje się również w kosmetyce, jako jeden ze składników. Tu z kolei dodatek kawy przyspiesza krążenie krwi, poprawia wygląda skóry i spowalnia procesy starzeniowe. Lecz trzeba umieć odróżnić picie kawy od jej zewnętrznego stosowania na skórę. To dwie różne rzeczy przynoszące różne skutki.

Osteoporoza

Jeśli pijesz dużo kawy (więcej niż 3 dziennie) możesz doprowadzić do wypłukiwania wapnia oraz magnezu z organizmu. Zmniejsza się wtedy gęstość kości, co wpływa na ich łamliwość, z czym wiąże się choroba, jaką jest osteoporoza.

Nerwowość, drażliwość, niepokój

Zbyt duża dawka kofeiny zawartej w kawie, może mieć negatywny wpływ na układ nerwowy prowadząc do kołatania serca, nerwowości, bólów głowy.

Przyspiesza metabolizm

Kawa stymuluje i zwiększa tempo przemiany materii, a także przyspiesza spalanie tłuszczu.

Usuwa zmęczenie

Picie kawy pomaga krótkotrwale lepiej funkcjonować, usuwa zmęczenie, poprawia pamięć i koncentrację.

Zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów

Udowodniono, że regularne picie kawy zmniejsza zagrożenie rakiem wątroby, jelita grubego, piersi czy prostaty. Dodatkowo też zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. To zasługa polifenoli i antyoksydantów, które niwelują stany zapalne w organizmie.

Zwiększa wytrzymałość w czasie treningów

Osoby, które regularnie ćwiczą, pijąc kawę, znacznie mniej odczuwają zmęczenie podczas wysiłku. Kawa zwiększa wytrzymałość i sprawia, że nie jest się aż tak zmęczonym po skończonym treningu.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med