Woda, zdrowia doda, czyli dlaczego należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu?

Kawa, herbata oraz wszelkiego rodzaju napoje gazowane i słabej jakości soki to najczęściej spożywane przez nas napoje. Woda nadal jest na odległym miejscu, wśród codziennie wypijanych przez nas płynów. Sprawdź, dlaczego powinniśmy uwzględnić ją w codziennej diecie.

Woda jest niezbędna do życia, jednak często o niej zapominamy i zastępujemy ten życiodajny płyn napojami zawierającymi cukier. Napoje te nie są w stanie nawodnić naszego organizmu i w dużej mierze powodują jego odwodnienie.

Nasz organizm w ponad 60% składa się z wody, która bierze czynny udział we wszystkich przemianach metabolicznych. Dlatego właśnie jej braki, tak dotkliwie odbijają się na stanie naszego zdrowia. Już 1% odwodnienie organizmu potrafi znacząco wpłynąć na nasze samopoczucie, powodując m.in. problemy z pamięcią i koncentracją, zmęczenie, rozdrażnienie i spadek nastroju. Dla porównania 10% stopień odwodnienia organizmu to stan realnie zagrażający życiu, zwłaszcza najmłodszych dzieci i osób starszych.

Dlaczego woda jest tak ważna dla naszego organizmu?

Woda to przede wszystkim jedyny, naturalny napój, który warunkuje prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Znajduje się ona w każdej komórce i tkance oraz jest niezbędna do przebiegu niemal wszystkich reakcji biologicznych, które codziennie zachodzą w naszym ciele.

Woda poprawia funkcjonowanie układu trawiennego, chroni nasz organizm przed przegrzaniem, spełnia ważne funkcje ochronne gałki ocznej, mózgu oraz rdzenia kręgowego i stawów, a także pozwala funkcjonować naszym narządom wewnętrznym.

Bardzo ważną funkcją wody jest oczyszczanie naszego organizmu z toksyn będących m.in. produktem ubocznym przemiany materii. Szybki metabolizm również zależy od ilości wypijanej codziennie wody, dlatego chcąc pozbyć się zbędnych kilogramów musimy pamiętać o zwiększeniu ilości tego płynu w codziennej diecie.

Woda ma również ogromny wpływ na naszą wytrzymałość fizyczną oraz stan psychiczny. Odwodnienie organizmu skutkuje pogorszeniem formy fizycznej, uniemożliwia jakąkolwiek aktywność, negatywnie wpływa na kurczliwość mięśni w czasie ćwiczeń, a także powoduje dyskomfort psychiczny objawiający się nerwowością, atakami lęku oraz zmianami nastroju.

Pijąc wodę możemy uniknąć wielu nieprzyjemnych dolegliwości oraz wpłynąć na zmniejszenie ryzyka rozwoju wielu chorób m.in. metabolicznych. W naszej codziennej diecie aż 60-80% wypijanych płynów powinna stanowić właśnie woda. W zasadzie nie musi być to jedynie woda mineralna – z powodzeniem możemy także pić wodę poddaną wcześniej procesowi filtracji np. filtrem z odwróconą osmozą.

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med