Wzmocnij włosy dietą!

Stosując te produkty w diecie naturalnie wzmocnisz swoje włosy!

Pielęgnacja włosów kosmetykami to nie wszystko. Z badań jasno wynika, iż dieta znacząco wpływa na kondycję naszych włosów. Wzmożone wypadanie może być wynikiem zaburzeń hormonalnych, lecz często jest to sygnał, że naszemu organizmowi brakuje witamin i minerałów. Warto zatem skupić się na tym  jakie składniki dostarczamy swojemu organizmowi w codziennym pożywieniu, bowiem odpowiednio zbilansowana dieta sprawia, że włosy stają się mocniejsze, zdrowsze i bardziej odporne na wypadnie.

Najważniejsze składniki pokarmowe, które wzmacniają włosy:

Aminokwasy siarkowe– podstawowy składnik keratyny (naturalnej proteiny występującej we włosach, skórze i paznokciach) Aminokwasy siarkowe decydują o odpowiedniej strukturze włosa i zapobiegają rozdwajaniu. Poza tym wzmacniają cebulki włosów, chronią włosy przed przedwczesnym siwieniem, przyspieszają ich porost i zapobiegają wypadaniu. Te związki dostarczymy organizmowi jedząc wołowinę, fasolę, ryby, jajka. Siarkę znajdziemy w czarnej rzepie, rzodkiewce, chrzanie, kapuście, brukselce, rzeżusze, brokułach, w kalafiorze i cebuli.

Cynk –  minerał, który jest niezbędny aby utrzymać włosy w dobrej kondycji. Jego niedobór często jest przyczyną osłabienia włosów lub nawet może doprowadzić do łysienia. Duże ilości cynku znajdziemy w owocach morza, rybach, mięsie, orzechach, migdałach, jajkach czy ziarnach zbóż

Żelazo– jego niedobory są często przyczyną wypadania włosów, bowiem żelazo spełnia bardzo ważną funkcję w organizmie, jest składnikiem hemoglobiny, która transportuje tlen. Jest niezbędne do prawidłowego wzrostu, rozwoju i regeneracji tkanek. Składnik ten decyduje o prawidłowej budowie oraz tempie wzrostu włosa. Żelazo, które jest dostarczane z pożywieniem można podzielić na dwa rodzaje: hemowe, które jest pochodzenia zwierzęcego oraz niehemowe – pochodzenia roślinnego. Żelazo dostarczane z mięsem łatwiej się wchłania i charakteryzuje się wyższą biodostępnością w porównaniu do żelaza dostarczanego z pokarmem roślinnym.

Miedź– przyspiesza wzrost włosów, wpływa na ich gęstość oraz odporność na szkodliwy wpływ czynników zewnętrznych. Uczestniczy także w wytwarzaniu barwników włosów. Źródła miedzi w pożywieniu to: owoce morza, podroby, kiwi, warzywa strączkowe, gruboziarniste pieczywo, szparagi, brokuły, buraki

Magnez– wpływa korzystnie na kondycje włosów. Duże ilości magnezu znajdziemy w : bananach, gorzkiej czekoladzie, otrębach, orzechach, kaszach.

Krzem – wzmacnia włosy i przyspiesza ich wzrost. Krzem jest pierwiastkiem budulcowym włosa. Znajduje się w płatkach owsianych , rzodkiewce, pietruszce, oliwkach, pieczarkach, kalafiorze, burakach, ryżu, ciemnym pieczywie i porach

Jod– wpływa korzystnie na wzrost włosów. Występuje głównie w morskich rybach.

NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE – ich niedobór powoduje, że włosy stają się matowe, przesuszone, szorstkie i łamliwe, może prowadzić także do nadmiernego wypadania.  Znaleźć je można w rybach, tranie, roślinach liściastych, olejach i siemieniu lnianym.

Witamina A (retinol) i beta-karoten to składniki usprawniające prawidłowy przebieg rogowacenia naskórka oraz pracę gruczołów łojowych. Niedobór witaminy A oraz jej prekursorów może powodować nadmierne przesuszenie włosów. Źródła retinolu to: tran, tłuste ryby, żółtka jaj, masło, wątroba. Beta karoten znajdziemy zaś w : marchewkach, dyni, natce pietruszki, pomidorach, papryce.

Witamina E (tokoferol) – występuje w olejach roślinnych, różnego rodzaju kiełkach czy w liściach roślin zielonych.

Witamina C (kwas askorbinowy)– Duże ilości witaminy C występują w natce pietruszki, papryce, jagodach, owocach cytrusowych, owocach dzikiej róży, jabłkach.

Witaminy z grupy B– hamują nadmierną aktywność gruczołów łojowych, Każda z witamin należących do tej grupy spełnia swoje specyficzne funkcje, które pośrednio lub bezpośrednio mogą wpływać na stan włosów. ich źródłem są warzywa strączkowe, podroby, drób, ryby, jaja i produkty zbożowe, jak kasze, ryż i pełnoziarniste pieczywo

Produkty żywnościowe, które naturalnie wzmacniają włosy

Jajka

Jajka stanowią źródło pełnowartościowego białka. Zawierają wiele cennych witamin : A, D,E, K, B2, B12, kwas pantotenowy oraz składników mineralnych: potas, sód, fosfor, wapń, żelazo, magnez, miedź, selen, cynk. W żółtku znajduję się również beta karoten. Jedzenie jajek zapobiega wypadaniu włosów oraz sprawia, że stają się błyszczące.

 

Wątróbka

Wątróbka stanowi bogate źródło składników mineralnych: wysoko przyswajalnego żelaza, miedzi, cynku i selenu. Wątroba jest też bogata w witaminę A, witaminy z grupy B: B2, B12, kwas foliowy, niacynę, kwas pantotenowy oraz witaminę C. Jedzenie wątróbki pomaga w zapobieganiu anemii, która często jest powodem wypadania włosów, jednakże ze względu na wysoką zawartość witaminy A, której nadmiar jest toksyczny, nie powinna być spożywana codziennie.

 

Łosoś

Łosoś to przede wszystkim bogate źródło kwasów Omega-3 i Omega-6. Obok cennych kwasów tłuszczowych ryba ta zawiera witaminy z grupy B, witaminę A, D,E, a także wapń fosfor, jod, potas, ponadto stanowi bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka, które jest podstawowym budulcem naszego organizmu.

 

 

Orzechy

Orzechy dzięki zawartości kwasu omega-3, cynku, selenu oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E) wpływają na gęstość i połysk włosów

 

Słodkie ziemniaki

Bataty są doskonałym źródłem antyoksydacyjnego beta karotenu, który nasze ciało przekształca w witaminę A. Jej brak sprawi, że skóra głowy nie będzie odpowiednio nawilżona, co może doprowadzić do uciążliwego swędzenia, a nawet łupieżu, czy wypadania.

Beta karoten zawierają również  marchewki, melony, mango, dynie i morele.

 

Awokado

Awokado to skarbnica witamin, minerałów i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Stosując ten produkt w diecie naturalnie wzmocnimy włosy, poprawimy ich wygląd oraz strukturę.

 

Natka pietruszki

Natka pietruszki jest niezwykle bogata w witaminy i minerały. Potas, żelazo, magnez, sód, jod, wapń, fosfor, fluor, witamina C i karoten – to tylko niektóre składniki tych niezwykłych listków. Regularne spożywanie natki pietruszki pomaga wzmocnić i zagęścić włosy.

 

Ostrygi

Ostrygi zawierają sporo cynku, który jest niezbędny, aby mieć zdrowe i mocne włosy.

 

Siemię lniane

Nasiona lnu zawierają wiele cennych składników. Można w nich znaleźć min. wielonienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B, witaminę E, magnez, wapń, żelazo, cynk oraz białko. Picie siemienia lnianego (ziarenka należy zalać wrzątkiem i odstawić do ostygnięcia) to popularny sposób na zagęszczenie włosów.

 

Dorsz i mintaj

Często przyczyną wypadania włosów jest niedoczynność tarczycy. Żeby temu zapobiec, warto dbać o odpowiednią ilość jodu w diecie. Świetnym jego źródłem są ryby, w tym świeży dorsz oraz mintaj czy halibut, a także glony i owoce morza.

 

Fasola i warzywa strączkowe

Warzywa strączkowe są zdrowym źródłem biotyny, niezbędnej do porostu włosów. Zawierają również spore ilości białka oraz żelaza, dwóch składników, które są konieczne dla zachowania mocnych i zdrowych włosów.

 

Woda

Picie odpowiedniej ilości wody to klucz do zachowania zdrowia i urody. Wypijanie co najmniej dwóch litrów wody dziennie sprawia, że włosy stają się nawilżone i bardziej odporne na wypadanie.

 

 

Dieta osób chcących dbać o wygląd i kondycje włosów powinna być zatem różnorodna i odpowiednio zbilansowana. Nie powinno w niej zabraknąć świeżych owoców i warzyw, a także ryb morskich, mięsa oraz jajek. Nie wolno zapominać także, że składniki mineralne i witaminy powinny pochodzić głownie z naturalnych produktów, gdyż te są lepiej przyswajalne, niż te pochodzące z suplementów diety.

 

Sprawdź ofertę dietetyka Sports-Med