ikona telefonu

Umów wizytę
507 281 643

Wybierz dietetyka

#BlackFriday do 29.11. Obniżone ceny tylko dla 10 pakietów!

Czy picie soków jest zdrowe?

Czy picie soków jest zdrowe?

Reklamy (zwłaszcza dla dzieci) przekonują każdego dnia, że pijąc soki, dostarczasz sobie dawkę witamin. Otóż dostarczasz…ale nie witamin, tylko sporą dawkę cukru!

Nie wierzysz? Spójrz tutaj

  • Szklanka 200 ml soku z pomarańczy to ok. 22 g cukrów
  • Szklanka 200 ml soku wieloowocowego to 24 g cukrów
  • Butelka 300 g soku dla dzieci „Kubuś” to 37 g cukrów!

Dla porównania:

  • Szklanka 250 ml Mirindy – 32,5 g cukru
  • Szklanka 200 ml Hoop coli – 27,5 g cukru
  • Puszka Red bulla – 27,3 g cukru

Soki owocowe są postrzegane jako zdrowsze od słodzonych napojów gazowanych. Okazuje się jednak, że zawierają podobną ilość cukru, ponieważ usunięcie pulpy z sprawia, że sok pozbawiony jest błonnika, witamin i minerałów.

Mimo że cukier w 100% sokach owocowych występuje naturalnie, odpowiedź metaboliczna jest taka sama jak po wypiciu napoju dosładzanego.

Jakie są wady spożywania dużych ilości cukru, już chyba każdy wie, ale przypomnijmy:

  • cukrzyca, insulinooporność
  • psucie się zębów
  • nadwaga i otyłość
  • brak koncentracji, senność
  • osłabienie odpornosci
  • przerost grzybów Candida.
  • wysokie stężenie fruktozy w sokach sprzyja stłuszczeniu wątroby

A co mówią badania naukowe?

Okazuje się, że wyższe spożycie słodkich napojów, w tym napojów słodzonych cukrem, napojów owocowych oraz soków owocowych było powiązane z większą śmiertelnością wśród dorosłych w wieku powyżej 45 lat w USA w latach 2003-2007. W badaniu kohortowym wzięło udział 13 440 osób. (Collin L., Judd S., Safford M. i wsp.: Association of Sugary Beverage Consumption With Mortality Risk in US Adults: A Secondary Analysis of Data From the REGARDS Study)

Jaki z tego wniosek?

Owoce lepiej spożywać w całości lub w formie smoothie z dodatkiem warzyw. Aby uniknąć wahań poziomu glukozy, warto dodawać także białko i/lub tłuszcz np.orzechy, nasiona, awokado.

Picie soków z warzyw to nieco inna sprawa. Np. sok z buraka, pomidora, marchwi, czy z selera może mieć korzystny wpływ na zdrowie.

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!