ikona telefonu

Umów wizytę
507 281 643

Wybierz dietetyka

#BlackFriday do 29.11. Obniżone ceny tylko dla 10 pakietów!

Czym jest laktoferyna? Jaki jest jej wpływ na odporność?

Czym jest laktoferyna? Jaki jest jej wpływ na odporność?

Laktoferyna to białko naturalnie wytwarzane przez nasz organizm. Występuje w granulocytach obojętnochłonnych i wydzielinach ustrojowych (mleko kobiece, łzy, ślina, płyn mózgowo-rdzeniowy, pot).

Najwięcej tej proteiny znajduje się w siarze, czyli pierwszym mleku matki (ok. 7 g/l). Laktoferyna jest obecna takze w mleku krowim. Laktoferyna ludzka i bydlęca wykazują do siebie podobieństwo na poziomie ok. 77 %.

Funkcje laktoferyny

  • Laktoferyna pomaga w przyswajaniu żelaza.
  • Wzmacnia odporność organizmu, pełni rolę immunomodulującą u noworodków.
  • Działa przeciwbakteryjnie poprzez ograniczenie dostępności żelaza dla drobnoustrojów. Ponadto zaburza metabolizm w komórkach bakterii i utrudnia tworzenie biofilmu bakteryjnego.
  • Wspiera leczenie zakażenia żołądka wywołane bakterią Helicobacter pylori.
  • Działa przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo m.in. na dermatofity, przeciwpasożytniczo.
  • Laktoferyna może hamować rozwój WZW typu C poprzez zwiększenie poziomu interleukiny-18 (Hepatology Research, 2013).
  • Działa prebiotycznie, czyli wspiera rozrost prawidłowej mikroflory jelitowej.
  • Działa antynowotworowo.

Badanie nr 1

Badanie z 2006 r., które daje obiecujące wyniki w kontekście wchłaniania żelaza. Badaniu poddano 300 kobiet w różnych trymestrach ciąży. Pierwsza grupa otrzymywała 520 mg/1x dziennie siarczanu żelaza. Druga grupa 100 mg/2x dziennie laktoferyny bydlęcej, zaś trzecia to grupa kontrolna.

Po 30 dniach u kobiet suplementujących laktoferynę, stężenie hemoglobiny i Fe całkowitego w surowicy wzrosło bardziej niż u kobiet, które przez 30 dni zażywały siarczan żelaza, niezależnie od trymestru ciąży. Ponadto, laktoferyna nie wywołała żadnych skutków ubocznych. (Paesano R., Torcia F., Berluti F. i wsp.: Oral administration of lactoferrin increases hemoglobin and total serum iron in pregnant women)

Badanie nr 2

Badanie z 2008 roku, które potwierdza działanie immunomodulujące laktoferyny. Badaniu poddano 8 dorosłych zdrowych mężczyzn. Najpierw przez 7 dni spożywali oni 1 kapsułkę placebo, przez kolejne 7 dni 100 mg laktoferyny, a przez następne 7 dni 200 mg laktoferyny.

Zaobserwowano znaczy wzrost całkowitej aktywacji limfocytów T, pomocniczych limfocytów T, cytotoksycznych komórek T oraz wzrost hydrofilowej zdolności antyoksydacyjnej. (Mulder A.M., Connellan P.A., Oliver C.J. i wsp.: Bovine lactoferrin supplementation supports immune and antioxidant status in healthy human males)

Dawkowanie

Zalecana dawka to 100 – 200 mg dziennie.

Przeciwwskazania

Laktoferyna jest uważana za bezpieczną i dobrze tolerowaną. Działania niepożądane występują bardzo rzadko. Przeciwwskazaniem jest alergia na białka mleka krowiego.

Podsumowując, laktoferyna może być pomocna w anemii, odbudowie mikroflory jelitowej i poprawie odporności organizmu.

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!