ikona telefonu

Umów wizytę
696 537 910

Glikacja – ta reakcja sprawia, że szybciej się starzejesz

Glikacja – ta reakcja sprawia, że szybciej się starzejesz

Czym jest glikacja?

Glikacja to wieloetapowy proces, który zachodzi w Twoim organizmie każdego dnia. Opiera się ona na Reakcji Maillarda (pojęcie to możesz pamiętać z lekcji chemii).

W wyniku nieenzymatycznych reakcji między cukrami a białkami, tłuszczami i kwasami nukleinowymi powstają niezbyt korzystne dla naszego zdrowia produkty końcowe.

Są to tzw. AGE (advanced glycation end products) – wysoko usieciowane związki, które kumulują się w organizmie.

Glikowane białka czy lipidy zmieniają swoją funkcjonalność, co prowadzi do szybszego starzenia się oraz rozwoju chorób. W przypadku zaburzeń metabolicznych następuje nasilenie tego procesu. 

Dlaczego AGE są groźne?

Miażdżyca

AGE prowadzą do uszkodzenia kolagenu, co powoduje, że ściany naczyń krwionośnych są mniej sprężyste i bardziej podatne na zwapnienie.

Ponadto białka glikowane generują stres oksydacyjny, aktywują makrofagi i płytki krwi, prowadzą do degradacji macierzy zewnątrzkomórkowej oraz uniemożliwiają naprawę śródbłonka przez śródbłonkowe komórki progenitorowe (EPC). [1]

Neurodegeneracja

AGE mogą tworzyć się m.in. na białkach tkanek nerwowych i przyczyniać się do demielinizacji nerwów obwodowych, co prowadzi do zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego.

Akumulacja AGE w mózgu występuje zwłaszcza u chorych na Alzheimera i Parkinsona.

Starzenie się skóry

Glikacja to także niszczenie przez cukry białek podporowych skóry – kolagenu i elastyny, które zapewniają skórze sprężystość. AGE są odpowiedzialne za mniejszą odporność na stres oksydacyjny, zniekształcone unaczynienie, wolniejsze gojenie ran oraz zmarszczki.

Problemy ze stawami

Glikacja obejmuje także komórki chrząstek stawowych, przez co szybciej ulegają one degeneracji.

Jak ograniczyć reakcje glikacji?

Ogranicz spożycie cukrów oraz żywności wysokoprzetworzonej.

AGE tworzą się też w wyniku termicznej obróbki. Staraj się gotować/ piec w niższych temperaturach. Warzywa, owoce, orzechy i pestki spożywaj najlepiej na zimno. Nie jedz przypalonych potraw!

Spożywaj jak najwięcej świeżych warzyw i owoców oraz innych produktów dostarczających antyoksydanty.

Okazuje się, że w walce z glikacją pomocna jest karnozyna. Substancja ta hamuje komórkowy stres oksydacyjny. Wykazano, że nie tylko zapobiega ona tworzeniu się nowych AGE, ale także odwraca skutki wcześniej powstałych produktów glikacji, takie jak uszkodzenia DNA. [2]

Karnozyna naturalnie występuje głównie w mięsie. Warto rozważyć jej suplementację, szczególnie gdy jesteś narażony na cukrzycę 2, miażdżycę lub chorobę Alzheimera. [3]

Źródła:

  1. Glycation of extracellular matrix proteins and its role in atherosclerosis; January 2012; Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej
  2. Carnosine: a versatile antioxidant and antiglycating agent; V.Prakash Reddy, Matthew R.Garrett, George Perry, Mark A.Smith
  3. Carnosine, a protective, anti-ageing peptide? A R.Hipkiss
Chciałbyś porozmawiać na temat swojej diety indywidualnie? Umów się na konsultacje w Gdańsku/ Gdyni lub online. Zapraszamy!

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!