ikona telefonu

Umów wizytę
507 281 643

Wybierz dietetyka

#BlackFriday do 29.11. Obniżone ceny tylko dla 10 pakietów!

Jak wybrać dobry probiotyk? Praktyczne wskazówki

Jak wybrać dobry probiotyk? Praktyczne wskazówki

Probiotyki to żywe mikroorganizmy (bakterie, grzyby), dostarczane z zewnątrz, których zadaniem jest wsparcie funkcjonowania przewodu pokarmowego. Obecnie wiadomo, że dobry stan jelit i mikroflory wpływa korzystnie na cały organizm.

Na rynku farmaceutycznym aż roi się od najróżniejszych specyfików, jednak tylko niektóre z nich zasługują na uwagę.

Czym kierować się przy zakupie probiotyku?

Probiotyk musi być dobrze opisany!

Po pierwsze nazwa rodzajowa (np. Lactobacillus), gatunkowa (rhamnosus), nazwa i numer zbioru, w którym jest przechowywany szczep (np. ATCC 53103). Przykłady dobrze opisanych probiotyków: Lactobacillus rhamnosus GG ATCC 53103 (LGG), Bifidobacterium bifidum Bb12, Lactobacillus plantarum 299 v, Lactobacillus acidophillus NCFB 1748.

Preparat musi mieć podaną liczbę żywych kolonii bakteryjnych.

Odpowiednio wysoka ilość szczepów w produkcie jest bardzo istotna, ponieważ duża część mikroorganizmów ulega strawieniu, zanim dotrze do jelita grubego. Niektórzy producenci stosują metodę mikroenkapsulacji, która chroni bakterie przed działaniem szkodliwych czynników.

Minimalna ilość mikroorganizmów w dawce probiotyku powinna wynosić 109 jednostek/g preparatu (w przypadku bakterii) oraz 250 mg w przypadku drożdży (Saccharomyces boulardii).

Deklarowana liczba kolonii probiotycznych powinna być stała od momentu produkcji przez cały okres przydatności do spożycia preparatu. Tak, aby zachował on takie same właściwości prozdrowotne.

Wybieraj probiotyk przebadany.

Tylko wtedy masz pewność, że jest on bezpieczny i wysokiej jakości. Najlepiej, aby był on zarejestrowany jako produkt leczniczy.

Cena również ma znaczenie. Wysoka jakość, odpowiedni sposób produkcji, kontrole, badania, rejestracja preparatu itp. wiążą się z wyższą ceną. Gdy produkt jest podejrzanie tani, lepiej go sobie odpuść.

Wybieraj probiotyk w sposób celowany.

Konkretne szczepy działają na określone dolegliwości lub choroby np. jeden szczep będzie dobry na zaparcia, drugi na biegunki, a jeszcze inny na podniesienie odporności.

Probiotyk może być jednoszczepowy lub wieloszczepowy. Mnogość szczepów nie oznacza, że jeden produkt jest lepszy od drugiego. Wszystko zależy od tego, jaki efekt chcesz uzyskać i jakie konkretnie szczepy są potrzebne w twoim przypadku.

Pamiętaj, że jogurt, kefir lub kiszonki to nie to samo co probiotyk. Nazwa probiotyk obejmuje drobnoustroje wyizolowane z ludzkiego przewodu pokarmowego, które mają potwierdzone działanie i są bezpieczne.

Mimo wszystko jedzenie kiszonek również wspiera nasze dobre bakterie jelitowe, dlatego warto je spożywać.

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!