ikona telefonu

Umów wizytę
696 537 910

Wybierz dietetyka

Zalety i wady morsowania- czyli o tym, po co wchodzimy do lodowatej wody

Zalety i wady morsowania- czyli o tym, po co wchodzimy do lodowatej wody

Morsowanie to nic innego jak kilkuminutowe, przerywane kąpiele w bardzo zimnej lub wręcz lodowatej wodzie. Mimo, że aktywność ta znana była od zawsze, to w ostatnim czasie mocno zyskała na popularności, stając się niejako „sportem narodowym”. Przeglądając media społecznościowe, można odnieść wrażenie, że morsują wszyscy – kobiety i mężczyźni, młodsi i starsi, ci szczupli i ci trochę mniej wysportowani.

Co sprawia, że w okresie od jesieni do wczesnej wiosny na plażach gromadzą się tłumy?

Bez wątpienia wejście do zimnej wody nie jest łatwe i, przynajmniej na początku, nie należy do najprzyjemniejszych czynności jakie można wykonywać. Wymaga to zatem nie lada odwagi, ale, patrząc na twarze uśmiechniętych „morsów”, przynosi ogromną satysfakcję.

Nie jest to jednak  jedyną zaletą zimnych kąpieli. Morsowanie bowiem, coraz częściej nazywane jest „praktyką medycyny naturalnej” i niesie za sobą szereg korzyści zdrowotnych.

1. Wzrost naturalnej odporności organizmu

Organizm wystawiony na wpływ niskich temperatur i niekorzystnych warunków nabiera coraz większej tolerancji i niejako adaptuje się do środowiska. Skutkuje to zahartowaniem oraz wzmożoną odpornością na infekcje.

2. Poprawa nastroju

Jak podczas uprawiania każdego sportu, tak i w tym przypadku wydzielane są endorfiny („hormony szczęścia”), odpowiedzialne za na nasz dobry humor. Efekt jest tym intensywniejszy, im większy strach i niechęć pokonujemy przed wejściem do zimnej wody .

3. Redukcja masy ciała

Podczas wejścia do lodowatego akwenu organizm potrzebuje zużyć więcej energii na ogrzanie ciała niż w normalnych warunkach. Stąd też, jeśli oczywiście sport ten wspomagany jest zdrową, niskokaloryczną dietą, w prosty sposób możemy doprowadzić do pożądanego deficytu kalorycznego i utraty wagi.

4. Stymulacja układu krwionośnego

Jej skutkiem jest poprawa wydolności układu sercowo-naczyniowego oraz poprawa wyglądu skóry. Kontakt ciała z zimną wodą sprawia, że naczynia krwionośne zaczynają się intensywnie kurczyć, a krew płynie szybciej, dostarczając tlen i inne składniki we wszystkie zakamarki ciała. Efektem jest pełna mobilizacja organizmu, jego odpowiednie odżywienie i poprawa wyglądu.

5. Ujędrnianie ciała i redukcja cellulitu

Biorąc pod uwagę powyższe, lodowata woda sprawia, że krew i limfa (również te w warstwie podskórnej) krążą szybciej. „Zabieg” już po kilku sesjach daje zauważalne efekty – „wymasowane” wodą ciało staje się jędrne, gładkie i nabiera zdrowego kolorytu.

6. Regeneracja mięśni

Morsowanie porównywane jest bardzo często do krioterapii, czyli leczenia ciała zimnem. Dzięki poprawie krążenia, o czym przed chwilą wspomnieliśmy, organizm sprawniej pozbywa się z organizmu toksycznych substancji, dzięki czemu blokuje rozwój stanów zapalnych w nadwyrężonych tkankach.

Po kilku sesjach odczuwalne są przede wszystkim spadki napięć mięśniowych, a ponadto znaczne zmniejszenie obrzęków. Jest to więc idealny sposób na rekonwalescencję i odczucie „ulgi” po urazach i kontuzjach spowodowanych np. ciężkimi treningami, czy przepracowaniem.

Czy morsowanie jest bezpieczne dla wszystkich?

Wszystkich, którzy chcieliby rozpocząć tę piękną, choć trochę szaloną przygodę zachęcamy, by wykonać podstawowe profilaktyczne badania zdrowotne i udać się na wizytę kontrolną do lekarza, celem upewnienia się, że nasz organizm nie ma żadnych przeciwskazań do uprawiania tego typu aktywności.

Kto nie powinien morsować?

Jeśli zmagasz się z chorobami nerek i układu krążeniowo-oddechowego, cierpisz na nadczynność tarczycy lub nadciśnienie, chorujesz na boleriozę lub jesteś epileptykiem – ODPUŚĆ, w tym wypadku morsowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Jeśli jednak nie ma żadnych przeciwskazań, chciałbyś podjąć wyzwanie i zdobyć nowe doświadczenia, zapoznaj się z poniższymi radami.

Jak przygotować się do bezpiecznego morsowania?

1. Zacznij od przyzwyczajania organizmu do zimnej wody

Zażywaj regularnie zimnych pryszniców/kąpieli już w domu. Pozwoli to uniknąć szoku termicznego po wejściu do akwenu.

2. Odpowiednio rozgrzej organizm

15 minut truchtu i gimnastyki powinno wystarczyć, by pobudzić nasze ciało do działania i postawić w stan gotowości do nowego wyzwania.

3. Nie przejadaj się

W czasie 2-3 godzin przed wejściem do lodowatej wody unikaj spożywania posiłków – organizm nie może być w tym czasie ociężały i ospały.

4. Nie pij alkoholu!

Jeśli planujesz wejście do wody, unikaj alkoholu- rozrzedza on krew i może być realnym niebezpieczeństwem w momencie zetknięcia się ciepłego ciała z lodowatą taflą.

5. Dobre miejsce i towarzystwo

Do wody należy wchodzić tylko w sprawdzonym i bezpiecznym miejscu, najlepiej w towarzystwie innych osób. Wejście powinno się odbywać sprawnie, bez zbędnego ociągania się – przedłużanie może skutkować wyziębieniem organizmu.

6. Odpowiedni strój

Poza strojem kąpielowym może przydać się czapka, rękawiczki i neoprenowe buty, zapobiegające poślizgnięciu, a także chroniące przed szybką utratą ciepła. Pod wyjściu z wody natomiast niezbędnym będzie ręcznik i ciepły koc.

7. Czas kąpieli

Za optymalne uznawane są kąpiele 2-3 minutowe, chociaż jak dobrze wiemy ich długość zależy od wielu czynników, m.in. ogólnego stanu zdrowia i kondycji, wieku, poziomu tkanki tłuszczowej, stopniu zaaklimatyzowania, odporności na zimno.

8. Odpowiednie zakończenie kąpieli

Po skończonej kąpieli zaleca się chwilę aktywności fizycznej, zanim szybko rozgrzejemy organizm ciepłym napojem, czy wejściem do rozgrzanego pomieszczenia. Pozwoli to zaadaptować ciało z powrotem do ciepła.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie opisane wyżej korzyści, jakie niesie ze sobą morsowanie, nie powinniśmy się dłużej zastanawiać. Jeśli więc odnajdziesz w sobie przede wszystkim odwagę i dobre chęci zachęcamy do odpowiedniego przygotowania i przestrzegania podstawowych zasad, aby aktywność była przede wszystkim bezpieczna i mogła przynieść należytą satysfakcję.

A Ty korzystałeś już z zalet krótkich zimowych kąpieli, czy lodowata woda nadal Cię przeraża?

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!