Truskawki – pyszne i pełne zdrowia!

Truskawki – pyszne i pełne zdrowia!

Świeże letnie truskawki to jedna z najpopularniejszych, odświeżających i zdrowych przekąsek na naszej planecie. Owoce truskawki znajdują się w pierwszej dziesiątce warzyw i owoców pod względem ilości zawartych w nich przeciwutleniaczy. 

Jedzmy truskawki! Wraz ze wzrostem ich konsumpcji zmniejsza się ryzyko chorób serca, cukrzycy i raka. Wysokie spożycie owoców truskawki wiąże się również ze zdrową skórą i włosami, zwiększoną energią i mniejszą wagą.  

Korzyści ze spożywania truskawek 

Stwierdzono, że truskawki mają wiele zalet zdrowotnych. Truskawki mogą pochwalić się szeregiem potencjalnych korzyści dla zdrowia i mogą pomóc chronić przed wieloma chorobami, w tym: 

1) Chorobami serca 

Badanie Harvardu wykazało, że regularne spożywanie antocyjanów, grupy flawonoidów występujących w truskawkach, może zmniejszyć ryzyko ataku serca o 32 procent u kobiet młodych i w średnim wieku.. 

Wysoka zawartość polifenoli w truskawkach może również zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, zapobiegając gromadzeniu się płytek krwi i zmniejszając ciśnienie krwi poprzez mechanizmy przeciwzapalne. 

Inne badania wykazały, że jedzenie truskawek pomaga obniżyć poziom homocysteiny, aminokwasu występującego we krwi, który powiązywany jest z uszkodzeniami wewnętrznej wyściółki tętnic. 

Błonnik i potas w truskawkach również wspierają zdrowie serca. W jednym z badań uczestnicy, którzy spożyli 4069 miligramów (mg) potasu dziennie, mieli o 49 procent niższe ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca w porównaniu z tymi, którzy spożywali około 1000 miligramów potasu dziennie. 

2) Udarem 

Wykazano, że przeciwutleniacze – kwercetyna, kemferol i antocyjany – zmniejszają powstawanie szkodliwych zakrzepów krwi związanych z udarami. Wysokie spożycie potasu wiąże się również ze zmniejszonym ryzykiem udaru. 

3) Chorobami nowotworowymi 

Silne przeciwutleniacze w truskawkach mogą działać przeciwko wolnym rodnikom, hamując wzrost guza i zmniejszając stan zapalny w organizmie. 

4) Nadciśnieniem 

Znów potas. Ze względu na jego wysoką zawartość truskawki zalecane są dla osób z wysokim ciśnieniem krwi. 

5) Zaparcia 

Spożywanie pokarmów bogatych w wodę i błonnik, takich jak truskawki, winogrona czy arbuz, może pomóc w utrzymaniu prawidłowego nawodnienia organizmu i prawidłowego wypróżnienia. 

6) Cukrzyca 

Truskawki mogą być doskonałym wyborem dla osób chorych na cukrzycę. 

Truskawki są pokarmem o niskim indeksie glikemicznym, bogatym w błonnik, który pomaga regulować poziom cukru we krwi i utrzymywać go na stabilnym poziomie, unikając ekstremalnych wzlotów i upadków. 

7) Ciąża 

Truskawki są doskonałym źródłem kwasu foliowego. 

Odpowiednie spożycie kwasu foliowego jest niezbędne dla kobiet w ciąży w celu ochrony przed wadami rozwoju u niemowląt. 

Wartości odżywcze truskawek  

Truskawki są bogate w niezbędne witaminy C, potas, kwas foliowy i błonnik. Jedna szklanka świeżych truskawek zawiera 160 procent dziennej zalecanej ilości witaminy C, za jedyne około 50 kalorii. Rozkład składników odżywczych w takiej porcji wygląda następująco: 

• Kalorie: 53 kcal 

• Białko: 1,11 g 

• Węglowodany: 12,75 g 

• Błonnik pokarmowy: 3,3 g 

• Wapń: 27 mg 

• Żelazo: 0,68 mg 

• Magnez: 22 mg 

• Fosfor: 40 mg 

• Potas: 254 mg 

• Witamina C: 97,6 mg 

• Kwas foliowy: 40 mikrogramów (mcg) 

• Witamina A: 20 jednostek międzynarodowych (IU) 

Ta odżywcza potęga zawiera także szereg silnych przeciwutleniaczy, w tym antocyjany, kwas elagowy, kwercetynę i kemferol. Wykazano, że wszystkie one mają działanie ochronne przeciwko niektórym rodzajom chorób nowotworowych. 

Przemyć je w diecie 

Owoce te są dostępne świeże, mrożone, liofilizowane, a także w galaretkach, syropach i dżemach. Gdy kupujesz truskawki w formie przetworzonego produktu pamiętaj, aby wybierać tyle te, które nie są dosładzane. 

Oto kilka przydatnych zdrowych wskazówek jak przemycić nieco truskawek do swojego codziennego jadłospisu: 

• Pokrój truskawki i dodaj je do sałatki z kurczaka. 

• Zrób własny koktajl owocowy ze świeżymi owocami i dodaj winogrona, ananasy, pokrojone brzoskwinie i truskawki. Skrop odrobinę miodu na wierzchu mieszanki owoców, aby uzyskać dodatkową słodką przekąskę. 

• Pokrój truskawki i dodaj je do zwykłego greckiego jogurtu z odrobiną miodu i migdałów. 

• Ułóż całe gofry, naleśniki lub płatki owsiane ze świeżych truskawek lub złóż je w muffiny i słodkie pieczywo. Możesz również mieszać truskawki w maszynce z niewielką ilością wody i używać jako świeżego syropu do najlepszych deserów lub produktów śniadaniowych. 

• Wymieszaj je ze szpinakiem, orzechami i kozim serem. 

• Wrzuć kilka zamrożonych, niesłodzonych truskawek do blendera z bananem, mlekiem i lodem, aby uzyskać szybki i łatwy koktajl z truskawek bananowych. 

Ryzyka i środki ostrożności 

Każdego roku Grupa Robocza ds. Środowiska opracowuje listę owoców i warzyw o najwyższym poziomie pozostałości pestycydów, znanych jako Dirty Dozen. 

Truskawki często są wysoko na tej liście. EWG sugeruje, że ludzie kupujący ekologiczne truskawki, są znacznie mniej narażeni na kontakt z pestycydami. 

Jeśli produkty organiczne są poza twoim budżetem, nie musisz się martwić. Korzyści  

Beta-blokery, rodzaj leków najczęściej przepisywanych na choroby serca, mogą powodować wzrost poziomu potasu we krwi. Podczas przyjmowania beta-blokerów pokarmy bogate w potas należy spożywać z umiarem. 

Spożywanie zbyt dużej ilości potasu może być szkodliwe dla osób, których nerki nie są w pełni funkcjonalne. Jeśli nerki nie są w stanie usunąć nadmiaru potasu z krwi, może to być śmiertelne. 

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!