ikona telefonu

Umów wizytę
690 184 642

Poczekaj sekundkę!

Nie odkładaj zdrowia na później. Umów się na pierwszą konsultację i popraw komfort swojego życia.

Ile jeść kalorii? Jak indywidualnie dostosować kaloryczność jadłospisu? 

Ile jeść kalorii? Jak indywidualnie dostosować kaloryczność jadłospisu? 

Jeśli masz nadwagę lub otyłość, konieczny jest deficyt kaloryczny. Na początku wylicz swoje całkowite zapotrzebowanie kaloryczne: podstawową przemianę materii pomnóż przez współczynnik aktywności fizycznej (warto posłużyć się wzorem Harrisa-Benedicta).

Na dole strony jest przykład obliczenia na konkretnych przypadku.

Jak obliczyć kaloryczność diety?

Przydatne skróty i wzory: 

·      PPM – podstawowa przemiana materii, która określa wydatek energetyczny na podstawowe czynności fizjologiczne utrzymujące człowieka przy życiu (oddychanie, bicie serca, trawienie pokarmów, praca narządów, regeneracja tkanek).

·      CPM – całkowita przemiana materii, to podstawowa przemiana materii skorygowana o wskaźnik aktywności fizycznej.

Ile jeść kalorii? Od tego zawsze zaczynamy:

1. Oblicz PPM 

PPM mężczyzny = 66,47 + (13,7 x masa ciała w kg) + (5 x wzrost w cm] – [6,76 x wiek w latach]

PPM dla kobiety = 655,1 + (9,567 x masa ciała w kg) + (1,85 x wzrost w cm) – (4,68 x wiek w latach)

NASTĘPNIE:

2. Sprawdź swój wskaźnik aktywności fizycznej: 

Współczynnik PAL według FAO/WHO

1,2-1,3 – siedzący tryb życia, bez dodatkowych ćwiczeń fizycznych

1,4-1,5 – siedzący tryb życia oraz niewielką, niezbyt intensywna aktywność fizyczna

1,6-1,7 – praca zawodowa wymagająca dodatkowej aktywności fizycznej (mieszana)

1,8-1,9 – praca stojąca 2,0-2,4 – ciężka i bardzo ciężka praca fizyczna)

3. Ostatni krok:

Oblicz całkowitą przemianę materii (CPM) 

CPM = PPM x PAL (współczynnik aktywności fizycznej)

4. W zależności od celu – wartość całkowitej przemiany materii należy zmniejszyć lub zwiększyć o określoną ilość kilokalorii. 

Redukcja: 

Od sumy odejmuje się od 10 do 30%. Jeżeli twoim celem jest redukcja masy ciała, odejmij od całkowitej przemiany materii 300-500 kcal. 

Utrzymanie wagi: 

Jeżeli chcesz utrzymać obecną wagę – stosuj taką kaloryczność (CPM).

Jak wyliczyć kaloryczność diety?

PRZYKŁAD:

Mateusz, lat 31 i 178 cm wzrostu.

Aktywność fizyczna: 3 krótkie treningi w tygodniu, praca siedząca.

PPM mężczyzny = 66,47 + (13,7 x 93) + (5 x 178] – [6,76 x 31] = 2021,01

2021,01 x 1.4 (siedzący tryb życia z niezbyt intensywną aktywnością) = 2829,41

CEL: Regularnie tracić zbędne KG

Od 2829,41 – 400 kcal (redukcja) = 2429,41 kcal

Czyli około 2400 kcal każdego dnia 🙂

Jeśli pomimo ujemnego bilansu kalorycznego nadal masz problem ze zrzuceniem nadmiernych kilogramów, koniecznie sprawdź naszego ebooka o insulinooporności! To pełne kompendium na temat diety i funkcjonowania dla osób z insulinoopornością, a także dla tych, którzy nie radzą sobie z odchudzaniem. Kliknij tutaj i dowiedz się więcej.

metamorfozy naszych pacjentów

  • Adrianna

    • Poprawa samopoczucia

    • Spadek wagi

    Adrianna zdecydowała się na współpracę w formie pakietu, co umożliwiło wprowadzanie zmian stopniowo pod stałą opieką dietetyka. Najważniejszym zadaniem było uszczelnienie bariery jelitowej i przywrócenie równowagi hormonalnej. Większość zaburzeń tak naprawdę ma swój początek w jelitach. Jeżeli stan mikroflory jelitowej jest w złym stanie, odbija się to na całym organizmie.
  • Daniel

    • Lepsze zdrowie

    • Poprawa samopoczucia

    • Spadek wagi

    Dieta pomogła poprawić stan skóry, zmniejszyły się dolegliwości trawienne, zwiększyła się znacznie odporność na stres, poprawiła się kondycja i skład ciała. I nawet cheat-meale nie są przeszkodą by wyglądać tak jak na załączonych zdjęciach. Zobaczcie sami. Dobry plan, strategia i jej konsekwentne wykonywanie krok po kroczku daje właśnie takie efekty!
  • Aneta

    Bardzo polecam chudnięcie z Panem Sylwestrem. Dla mnie decyzja o rozpoczęciu walki ze złymi nawykami była trudna, bo zniechęcona wieloma nieudanymi próbami na początku nie byłam przekonana, że tym razem się uda. Jednak po konsultacji i wyjaśnieniu jak postępować przystąpiłam do działania. :-) Sam program diety jest bardzo prosty i nie wymaga wielkich przygotowań. Dodatkowo stały kontakt w przypadku jakichkolwiek wątpliwości ułatwia bardzo planowanie jadłospisu i pomaga w chwilach słabości. Mój wynik na razie to -12kg w ciągu 3 miesiące ale uderzamy razem dalej z redukcją, bo do wymarzonej wagi jeszcze troszkę brakuje. :-) Serdecznie polecam! :-)
  • Dariusz

    Ćwiczę na siłowni wiele lat, ale forma nie była taka jakiej bym oczekiwał. W dwa dni moja dieta i plan suplementacyjny został przerzucony do góry nogami i po upływie prawie 10 miesięcy czuje się przede wszystkim lepiej i forma zmierza w dobrym kierunku co widać na załączonym zdjęciu.

Umów się na wizytę

zespół dietetyków Sports-med

  • Sylwester Kłos - ZnanyLekarz.pl
  • Wiktoria Kłos - ZnanyLekarz.pl
  • Eliza Gosławska - ZnanyLekarz.pl
  • Zuzanna Zajączkowska - ZnanyLekarz.pl

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!