ikona telefonu

Umów wizytę
690 184 642

Poczekaj sekundkę!

Nie odkładaj zdrowia na później. Umów się na pierwszą konsultację i popraw komfort swojego życia.

7 wskazówek, jak przygotowywać szparagi, by zachować ich właściwości

7 wskazówek, jak przygotowywać szparagi, by zachować ich właściwości

Jeżeli jeszcze nie jadłeś szparagów w tym roku, koniecznie spiesz się na targ. Sezon na szparagi trwa jedynie od połowy kwietnia do lipca, zatem mamy tylko parę tygodni na korzystanie z ich smaku i innych dobrodziejstw.

Jaka jest historia szparagów?

Ciekawostką jest fakt, iż szparagi są jednymi z najstarszych roślin, które znamy. Ich nazwa wywodzi się od asparagus, co w języku greckim oznacza – młody pęd.

Ich ikony można ujrzeć nawet na niektórych sarkofagach egipskich. Kiedyś były uważane za afrodyzjak oraz lek na impotencję. W Polsce popularność zyskały dopiero ok. XVIII wieku.

Rodzaje szparagów

Obecnie można wyróżnić trzy gatunki szparagów: zielone, białe oraz fioletowe. Najpopularniejsze z nich to dwie pierwsze odmiany. Z łatwością znajdziesz je w warzywniaku lub na bazarku.

Szparagi zielone są cieńkie, ale bardzo wyraziste w smaku. Szparagi białe są mięsiste i grube, jednak bardziej łykowate od szparagów zielonych. Wymagają obrania przed podaniem.

Jak przygotować szparagi?

1. Najważniejszą kwestią jest wybór odpowiedniego warzywa. Dobre szparagi charakteryzują się jędrnością i mocnym wybarwieniem. Ich skóra powinna lśnić, być wilgotna i elastyczna, a główka zwarta. Szparagi nie powinny wyglądać szaro i zwiędle.

2. Przed przygotowaniem szparagów zielonych należy pozbyć się ich zdrewniałej koncówki. Można to zrobić nożem, albo ręką – wystarczy złamać szparaga ok. 2-5 cm ponad końcówką. Szparagi białe należy również obrać z włókien przed przystąpieniem do obróbki termicznej.

3. Obrane szparagi można piec, smażyć, grillować, gotować lub dusić. Szparagi najlepiej gotować w wysokim i wąskim naczyniu, tak, aby ich główki mogły wystawać ponad gotującą się wodę, ponieważ w procesie gotowania dość szybko miękną, w odróżnieniu od pozostałej ich części.

4. Szparagi można także gotować na parze.

5. Czas gotowania szparagów zależy od ich grubości. Gotowe nie powinny być za miękkie, ale też nie za twarde. Nie wolno rozgotowywać szparagów, ponieważ stracą swoje cenne właściwości.

6. Zielone szparagi gotują się szybciej – ok. 10 minut, a białe ok. 15 min.

7. Białych szparagów nie należy solić.

Właściwości zdrowotne szparagów

Szparagi są świetnym źródłem witaminy K oraz kwasu foliowego, który jest potrzebny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego. Posiadają także witaminy z grupy B, witaminę A i C oraz przeciwutleniacze. Związki te chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, co jest ważne szczególnie w procesach nowotworzenia.

Szparagi obfitują także w: potas, wapń, sód, magnez, fluor, fosfor oraz żelazo.

Podsumowanie

Szparagi świetnie uzupełniają niedobory witamin i składników mineralnych. Są także dobrym urozmaiceniem diety. Warto skosztować tych szlachetnych warzyw, póki jeszcze trwa na nie sezon.

Jeżeli brakuje Ci pomysłow na zdrowe i lekkie przekąski, koniecznie sprawdź nasze e-booki z przepisami.





konsultacja u dietetyka

metamorfozy naszych pacjentów

  • Adrianna

    • Poprawa samopoczucia

    • Spadek wagi

    Adrianna zdecydowała się na współpracę w formie pakietu, co umożliwiło wprowadzanie zmian stopniowo pod stałą opieką dietetyka. Najważniejszym zadaniem było uszczelnienie bariery jelitowej i przywrócenie równowagi hormonalnej. Większość zaburzeń tak naprawdę ma swój początek w jelitach. Jeżeli stan mikroflory jelitowej jest w złym stanie, odbija się to na całym organizmie.
  • Daniel

    • Lepsze zdrowie

    • Poprawa samopoczucia

    • Spadek wagi

    Dieta pomogła poprawić stan skóry, zmniejszyły się dolegliwości trawienne, zwiększyła się znacznie odporność na stres, poprawiła się kondycja i skład ciała. I nawet cheat-meale nie są przeszkodą by wyglądać tak jak na załączonych zdjęciach. Zobaczcie sami. Dobry plan, strategia i jej konsekwentne wykonywanie krok po kroczku daje właśnie takie efekty!
  • Aneta

    Bardzo polecam chudnięcie z Panem Sylwestrem. Dla mnie decyzja o rozpoczęciu walki ze złymi nawykami była trudna, bo zniechęcona wieloma nieudanymi próbami na początku nie byłam przekonana, że tym razem się uda. Jednak po konsultacji i wyjaśnieniu jak postępować przystąpiłam do działania. :-) Sam program diety jest bardzo prosty i nie wymaga wielkich przygotowań. Dodatkowo stały kontakt w przypadku jakichkolwiek wątpliwości ułatwia bardzo planowanie jadłospisu i pomaga w chwilach słabości. Mój wynik na razie to -12kg w ciągu 3 miesiące ale uderzamy razem dalej z redukcją, bo do wymarzonej wagi jeszcze troszkę brakuje. :-) Serdecznie polecam! :-)
  • Dariusz

    Ćwiczę na siłowni wiele lat, ale forma nie była taka jakiej bym oczekiwał. W dwa dni moja dieta i plan suplementacyjny został przerzucony do góry nogami i po upływie prawie 10 miesięcy czuje się przede wszystkim lepiej i forma zmierza w dobrym kierunku co widać na załączonym zdjęciu.

Umów się na wizytę

zespół dietetyków Sports-med

  • Sylwester Kłos - ZnanyLekarz.pl
  • Wiktoria Kłos - ZnanyLekarz.pl
  • Eliza Gosławska - ZnanyLekarz.pl
  • Zuzanna Zajączkowska - ZnanyLekarz.pl

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!