ikona telefonu

Umów wizytę
696 537 910

Boisz się przytyć na wakacjach? Te wskazówki uratują twoją dietę

Boisz się przytyć na wakacjach? Te wskazówki uratują twoją dietę

Wakacje każdemu kojarzą się z relaksem i wypoczynkiem, jednak w tym czasie bardzo łatwo ulec pokusom takim jak: lody, gofry, fast-foody, czy lokalne przysmaki. Często porzucamy wypracowane wcześniej, zdrowe przyzwyczajenia. Jak odżywiać się podczas wakacji, aby nie zaprzepaścić wykonanej wcześniej pracy?

Jedzenie bez umiaru i zbyt duże porcje

Jemy oczami. W momencie, gdy widzimy bogato zastawione stoły i bufety często chcemy spróbować wszystkiego, co wygląda na apetyczne. Szczególnie, że przychodzimy do hotelowej restauracji głodni. W tej sytuacji bardzo często na talerz trafia nadprogramowa ilość pożywienia.

Aby uniknąć nakładania zbyt dużych porcji, warto skorzystać z talerza deserowego, mniejszego niż talerz obiadowy. Ta sztuczka dietetyczna opiera się na złudzeniu optycznym zwanym efektem Delboeufa.

Jedzeniowe pułapki na wakacjach

Przygotowując posiłki w domu mamy świadomość ilości i jakości produktów, po które sięgamy. W restauracji czy hotelowym bufecie nie mamy pewności co do pochodzenia i jakości podawanych potraw, a także produktów wykorzystanych przy ich przygotowaniu.

Tzw. jedzeniowe pułapki najczęściej stanowią produkty rozdrobnione, mielone, czyli np. pulpety, paszteciki, sosy czy mleczne koktajle. Mogą zawierać duże ilości oleju, a także śmietanę czy cukier.

Zamiast koktajli, sięgaj po świeże owoce, których z całą pewnością nie brakuje w hotelowym bufecie. Zamiast pulpetów czy klopsów, wybierz pieczoną lub grillowaną porcję mięsa. Unikaj potraw mącznych, panierowanych i smażonych na głębokim tłuszczu.

Omijaj wszelkie sosy na bazie majonezu i śmietany.

Napoje

Doskwierające upały powodują, że wzrasta zapotrzebowanie na ilość wypijanych w ciągu dnia płynów. Najlepszym sposobem na nawodnienie, bez względu na to, w jakiej części świata aktualnie się znajdujesz, jest zawsze woda.

Podczas upałów szczególnie sprawdzi się woda średnio lub wysokozmineralizowana, gdyż dostarcza składniki mineralne, które tracimy, pocąc się. Za sokami i słodkimi napojami kryje się niemała ilość dodanego cukru. Ponadto, nawadniają znacznie gorzej niż woda.

Drugą stroną medalu na wakacjach all inclusive jest alkohol, dostępny bardzo często przez całą dobę. Warto mieć na uwadze, że 1g alkoholu dostarcza 7 kcal, a są to puste kalorie, bez wartości odżywczych. Alkohol zazwyczaj serwowany jest w towarzystwie słodzonych napojów czy syropów.

Komponowanie talerza na wakacjach

Zarezerwuj połowę talerza na warzywa, które powinny stanowić bazę Twojego posiłku. Są bogate w witaminy, antyoksydanty i błonnik oraz dają poczucie sytości. Skomponuj sałatkę z warzyw, które lubisz i skrop ją oliwą z oliwek. Świetnym dodatkiem będzie również awokado.

Druga część talerza powinna być przeznaczona na porcję białka oraz ewentualnie dodatek węglowodanów. Sięgaj po grillowane mięso, ryby lub owoce morza. Jako źródło węglowodanów wybieraj najlepiej bataty, kaszę lub ryż.

Tak skomponowany talerz z całą pewnością pozwoli Ci zaspokoić głód i utrzyma sytość na kolejną część dnia.

Wyjazd na własną rękę

Zamiast drogiego hotelu dobrą opcją jest wynajęcie mieszkania czy apartamentu z kuchnią, co da Ci możliwość samodzielnego przygotowania posiłków. W wielu miastach znajdziesz targi, na których lokalni sprzedawcy oferują ryby i owoce morza oraz świeże owoce i warzywa w bardzo przystępnych cenach.

Na campingu skorzystaj z opcji grilla – możesz przygotować na nim rybę, mięso i warzywa.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej  

Jeżeli mieszkasz w hotelu, z pewnością masz do dyspozycji hotelową siłownię albo basen. Jeśli nie, to warto udać się na długi spacer i zwiedzanie okolicy, bądź wędrówki po lasach i górach. W wielu miejscach możesz wynająć rowery. Świetną opcją jest praktykowanie yogi na plaży, o zachodzie słońca.

Pamiętaj, że spontaniczna aktywność fizyczna także ma znaczenie. Zrezygnuj z windy kosztem wchodzenia po schodach, wybierz dłuższą drogę do hotelu.

Uważaj na zatrucia pokarmowe

Zatrucie pokarmowe może objawić się bólem brzucha, biegunką lub wymiotami. Jest wynikiem wtargnięcia do organizmu patogennych bakterii, wirusów lub toksyn. Na pewno każdy z nas słyszał o „zemście Faraona” – jest to nic innego, jak obca dla Polaków flora bakteryjna. Jeżeli wyjeżdżasz na wakacje w nieznane miejsce zwróć uwagę na przestrzeganie zasad higieny i spożywane posiłki.

Sięgaj po wodę butelkowaną, aniżeli tą z kranu – najczęściej przyczyną zatruć jest woda. Jeżeli masz wątpliwości, używaj wody butelkowanej do mycia warzyw i owoców. Kostki lodu i napoje przygotowane bezpośrednio w restauracji również mogą być źródłem zatrucia pokarmowego.

Nie zamawiaj w niesprawdzonym miejscu potraw surowych – np. sushi, tatara lub ciast na bazie surowych jajek.

Aby przygotować się do zagranicznego wyjazdu zaopatrz się w probiotyk, i stosuj go minimum 7 dni przed rozpoczęciem wakacji oraz przez cały pobyt. Takie postępowanie stanowi profilaktykę zatrucia pokarmowego na wyjazdach.

Podsumowanie

Wakacje to czas na relaks i zadbanie o swoje zdrowie. Podróże są świetną okazją, by odkrywać nowe smaki. Pamiętaj jednak o umiarze, aby z urlopu nie przywieźć ze sobą kilku nadprogramowych kilogramów. Postaraj się dostosować tryb życia do wakacyjnych warunków i ciesz się czasem wolnym.

Pamiętaj, że jeśli zmagasz się z nadmierną masą ciała, nasi specjaliści służą pomocą. Umów się na konsultacje online lub stacjonarnie.

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!