ikona telefonu

Umów wizytę
690 184 642

Ten artykuł zajmie Ci 2 minuty, a odmieni Twoje poranki na zawsze

Ten artykuł zajmie Ci 2 minuty, a odmieni Twoje poranki na zawsze

Sezon jesienny to czas, w którym mamy tendencje do większego dbania o siebie. Wpływa na to między innymi ograniczona możliwość spędzania czasu na świeżym powietrzu – bywają dni, gdy pogoda nie zachęca do wyjścia na dwór. Siedząc w domowym zaciszu często zastanawiamy się, jak możemy poprawić swoje funkcjonowanie oraz jakie nowe nawyki wprowadzić do swojego życia. Dzisiaj przedstawimy Wam jeden z takich sposobów – są nim zimne prysznice!

Dlaczego warto brać zimne prysznice? Pierwsza myśl jaka przychodzi nam na myśl to “jakie to nieprzyjemne”. Otóż efekty takich zabiegów pojawiają się po jakimś czasie ich praktykowania. Można powiedzieć, że to tzw. odroczona gratyfikacja. Czy warto? Warto! Przeczytaj dlaczego.

Zimne prysznice to zastrzyk energii

Pierwszym powodem, dla którego warto brać zimne prysznice, jest przede wszystkim zastrzyk energii z rana! Nic nie obudzi nas równie mocno jak oblanie swojego ciała zimną wodą – nawet najlepszej jakości espresso. Zimny prysznic wpływa przede wszystkim na krążenie, dlatego dzięki niemu bardzo szybko pożegnasz poranne spowolnienie.

Odporność

Kolejnym powodem, który przemawia za braniem zimnych pryszniców jest fakt, że ta praktyka hartuje nasze organizmy. Niska temperatura wody uruchamia różnego rodzaju reakcje obronne. Dzięki takiemu hartowaniu organizm staje się bardziej odporny na różnego rodzaju choroby. Co ciekawe np. u “morsów” (osób, które regularnie praktykują kąpiele w zimnej wodzie) występuje zwiększona odporność na infekcje układu oddechowego.

Odchudzanie

Zimnymi prysznicami powinny zainteresować się osoby, które chcą rozpocząć lub są w procesie odchudzania. Ekspozycja na zimno ma wpływ na przyśpieszenie przemiany materii, dzięki czemu pośrednio może wpływać na proces odchudzania. Niska temperatura pobudza brązową tkankę tłuszczową, która wspomaga spalanie tłuszczu w celu produkcji ciepła.

Wygląd skóry

Zimne prysznice wpływają korzystnie na krążenie, dlatego mają dużo więcej zastosowań, zwłaszcza w kontekście dbania o skórę. Odpowiednie krążenie poprawia jędrność i elastyczność skóry. Pomaga także redukować występowanie cellulitu.

Nowe wyzwania

Ekspozycja na zimno jest jednym z najsilniejszych fizjologicznych i psychologicznych stresorów środowiskowych. Z tego powodu przekroczenie swojej granicy komfortu i wejście pod lodowatą wodę może przynieść wiele korzyści dla naszego funkcjonowania. Nowe wyzwanie i jego realizacja mogą wpływać na poprawę samopoczucia, zadowolenie z siebie, czy pewność siebie! Warto spróbować!

Metoda Wima Hofa

Zimne prysznice zyskały popularność między innymi dzięki Holendrowi o imieniu Wim Hof. Wim Hof (zwany Icemanem) poprzez wiele swoich osiągnieć i eksperymentów udowodnił, że połączenie ekspozycji na zimno, oddechu oraz medytacji może przynieść niesamowite efekty dla zdrowia.

Wim Hof podkreśla, że ekspozycja na zimno to pewien rodzaj medytacji, ponieważ wprowadzamy organizm w sytuację kontrolowanego stresu. Dzięki temu możemy obserwować swoje reakcje fizyczne oraz psychiczne – jest to trening uważności. Podczas praktykowania zimnego prysznica bardzo ważny jest również miarowy i spokojny oddech.

Podsumowanie

Zimne prysznice to jeden z wielu sposobów na wsparcie układu immunologicznego, poprawę adaptacji organizmu do stresu, czy polepszenie wyglądu skóry. Warto wprowadzić tę rutynę do swoich poranków ze względu na korzyści dla ciała i ducha.

Bardzo dużą rolę w odporności gra również odpowiednia dieta. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym obszarze – umów się do jednego z naszych specjalistów. Zapraszamy na konsultacje online lub stacjonarnie w Gdańsku/ Gdyni.

Źródła:

Teległów, Aneta, et al. “Cechy reakcji organizmu na wysiłek fizyczny w niskiej temperaturze wody.” Medicina Sportiva Practica 9.4 (2008).

Bleakley, C. M., & Davison, G. W. (2010). What is the biochemical and physiological rationale for using cold-water immersion in sports recovery? A systematic review. British Journal of Sports Medicine, 44(3), 179-187.

Saito, M., Yoneshiro, T., & Matsushita, M. (2016). Activation and recruitment of brown adipose tissue by cold exposure and food ingredients in humans. Best practice & research Clinical endocrinology & metabolism, 30(4), 537-547

Hof, Wim. The Wim Hof Method: Activate Your Full Human Potential. Sounds True, 2020.

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!