ikona telefonu

Umów wizytę
690 184 642

Poczekaj sekundkę!

Nie odkładaj zdrowia na później. Umów się na pierwszą konsultację i popraw komfort swojego życia.

5 rzeczy niezbędnych w odchudzaniu – poznaj zasadę SEEDS

5 rzeczy niezbędnych w odchudzaniu – poznaj zasadę SEEDS

Podstawy odchudzania – sprawdź, na co jeszcze zwrócić uwagę

Odchudzanie to nie zawsze prosta sprawa

Mówiąc o odchudzaniu na myśl przychodzi nam spożywanie odpowiedniej ilości produktów prozdrowotnych oraz duża ilość ruchu. Po części jest to prawda, ponieważ sposób odżywiania i odpowiednia doza aktywności fizycznej grają bardzo ważną rolę w procesie redukcji. Jednakże często zapominamy o innych ważnych czynnikach, które mają wpływ na zmiany sylwetkowe.

Jeżeli od dłuższego czasu jesteś na diecie, a nie widzisz wyczekiwanych efektów, zapraszamy do lektury. Wiedza zawarta w artykule przyda się również osobom, które dopiero przygotowują się do zmian w swoim stylu życia.

Pomoc w odchudzaniu – zasada SEEDS

Na co powinniśmy zwrócić uwagę w procesie odchudzania, żeby osiągnąć zamierzone efekty? Bardzo ważne jest 5 czynników. Są to:

  • S – sleep (sen)
  • E – education (edukacja)
  • E – excercise (ćwiczenia)
  • D – diet (dieta)
  • S – support (wsparcie)

Jeżeli któryś z powyższych elementów zostanie pominięty, proces odchudzania będzie znacznie utrudniony. To może skutkować rezygnacją lub efektem jojo (powrotem do poprzedniej masy ciała). Zatem, dlaczego tak ważne jest to, żeby pamiętać o tych 5 komponentach? Czytaj dalej.

S – SLEEP – sen

Podstawą w procesie odchudzania jest odpowiednia dawka snu i regeneracji. Gdy jesteś niewyspany, żaden trening czy dieta nie będą efektywne.

Co ma wspólnego sen z odchudzaniem? Jeżeli nie dbamy o odpowiednią ilość snu oraz jego odpowiednią jakość, w naszym organizmie dochodzi do rozregulowania pewnych mechanizmów.

Podstawą w procesie odchudzania jest odpowiednia dawka snu i regeneracji. Gdy jesteś niewyspany, żaden trening czy dieta nie będą efektywne.

Badania na szwedzkim uniwersytecie w Upsali wykazały, że u osób, które śpią mało, zauważa się spowolnienie metabolizmu, spadek poziomu leptyny (hormonu, który zmniejsza apetyt) oraz wzrost poziomu greliny (hormonu, który zwiększa apetyt).

Co to oznacza w praktyce?

Osoby, które regularnie nie dosypiają, mają większy apetyt, niż osoby, które dbają o odpowiednią ilość snu. Takie osoby w ciągu jednego dnia jedzą średnio o 300-500 kalorii więcej! W skali tygodniowej to naprawdę sporo.

Dodatkowo, jeżeli jesteś wypoczęty, łatwiej będzie Ci uporać się z różnego rodzaju pokusami, które mogą utrudniać Twój proces odchudzania. Jeżeli zależy Ci na utrzymaniu odpowiedniej masy ciała lub planujesz redukcję – zadbaj o dobry sen!


E – EDUCATION – edukacja

Kolejną ważną kwestią, o której warto pamiętać przy planowaniu zmian, jest odpowiednia edukacja żywieniowa oraz korzystanie z rzetelnych źródeł.

Nie od dziś wiadomo, że w internecie krąży mnóstwo informacji i bardzo ciężko odróżnić fakty od zwykłych pogłosek.

Z doświadczenia wiemy, że przynajmniej raz w roku popularność zyskują nowe diety, rozsławione dzięki spektakularnej metamorfozie celebrytów. W tym przypadku należy pamiętać o tym, że dieta powinna być indywidualnie dobrana do osoby, która ją stosuje.

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety należy skonsultować się ze specjalistą, który przeprowadzi wywiad żywieniowy oraz zleci wykonanie odpowiednich badań. W innym przypadku może dojść do pogorszenia zdrowia, pogłębienia niedoborów, wystąpienia problemów trawiennych czy zaburzeń odżywiania.

Gdzie szukać rzetelnych informacji?

Jeżeli planujesz zmienić swoją sylwetkę, czy odczuwasz dolegliwości ze strony układu pokarmowego, wybierz się do dietetyka, aby ustalić indywidualny plan żywienia.

Dietetyk to specjalista, który zajmuje się wpływem żywienia na zdrowie człowieka. Dzięki swojej wiedzy uczy zasad zdrowego odżywiania oraz opracowuje indywidualne zalecenia żywieniowe.

E – EXCERCISE – ćwiczenia

Aktywność fizyczna jest kolejną rzeczą, o której należy pomyśleć, rozpoczynając odchudzanie. Według badań brak ruchu przyczynia się do dodatniego bilansu energetycznego, czyli nadwyżki kalorycznej, która powoduje, że tyjemy. Co więcej, siedzący tryb życia przyczynia się do starzenia tkanki mięśniowej,  ponieważ powoduje rozpad włókien białkowych w mięśniach, który działa dla nich jak przewlekły proces zapalny.


Jakie są zalety aktywności fizycznej w kontekście odchudzania?

Oprócz tego, że ruch wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, jest on świetnym narzędziem do redukcji stresu i napięcia, które może towarzyszyć odchudzaniu.

Dodatkowo aktywność fizyczna podnosi wydolność organizmu, wspomaga pracę układu krążenia oraz przyspiesza metabolizm.

Jeżeli chcesz wspomóc swój proces odchudzania, pamiętaj o odpowiedniej dawce ruchu! Nie musisz od razu zapisywać się na siłownię – na początek wystarczą regularne spacery, jazda na rowerze czy treningi w domowym zaciszu.

Dobierz aktywność do swojego stylu życia i własnych upodobań! Możesz skorzystać z naszej pomocy – ułożymy dla Ciebie plan treningowy, który możesz realizować w domu lub w pobliskiej siłowni.

D – DIET – dieta

Słowo dieta oznacza całościowy sposób naszego odżywiania. Dlatego tak ważne jest, aby był on dopasowany indywidualnie do naszego stylu życia, preferencji smakowych oraz stanu zdrowia.

Dieta redukcyjna oznacza, że spożywamy mniejszą ilość kalorii, niż faktycznie wynosi nasze zapotrzebowanie kaloryczne – dzięki temu chudniemy.

Jak wiadomo –  nie ma odchudzania bez odpowiedniego odżywiania! Właśnie dlatego tak ważny jest odpowiedni plan żywieniowy oraz codzienne nawyki.

Zdrowa dieta polega m.in na: spożywaniu produktów nieprzetworzonych oraz dużej ilości świeżych warzyw, piciu odpowiedniej ilości wody, wyeliminowaniu produktów bogatych w cukier i konserwanty.

Dieta łączy się bezpośrednio z edukacją żywieniową, o której pisaliśmy wcześniej, dlatego bardzo ważne jest zasięgnięcia porady specjalisty w tym zakresie.

S – SUPPORT – wsparcie

Ostatnią kwestią, która jest niesamowicie istotna w procesie odchudzania to odpowiednie wsparcie otoczenia. Droga do wymarzonej sylwetki jest pełna zakrętów i wzniesień, dlatego tak ważne jest, żeby mieć przy sobie kogoś, kto pomoże nam w chwilach słabości.

Dodatkowo, ciężko wprowadzać zmiany do swojego życia, gdy ktoś jest im przeciwny. Upewnij się, że masz w swoim otoczeniu osobę, która wspiera Twoje działania.

Może być to ktoś z rodziny, przyjaciel czy inna bliska osoba. Według badań powiedzenie innym o zamiarze wykonania pewnej czynności lub wprowadzeniu zmiany sprawia, że jesteśmy bardziej skłonni do jej wykonania.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w odchudzaniu, zgłoś się do naszych dietetyków, którzy zawodowo zajmują się motywowaniem w procesie zmiany.

Podczas współpracy z pacjentami korzystamy z wielu narzędzi, dzięki którym uskuteczniamy codzienną komunikację i wymianę spostrzeżeń na temat procesu. Pacjenci mogą liczyć na nasze stałe wsparcie!

Źródła:

1. Mamcarz A., 2010. Zespół metaboliczny, Warszawa, Medical Education, s.81

2. Chaput, Jean-Philippe, and Angelo Tremblay. „Insufficient sleep as a contributor to weight gain: an update.” Current obesity reports 1.4 (2012): 245-256.

3. Makara-Studzińska, Marta, Danuta Podstawka, and Lutosława Królik. „Wsparcie emocjonalne a poziom lęku i depresji wśród młodych kobiet stosujących diety odchudzające.” Hygeia Public Health 48 (2013): 340-345.

4. Łysak, Anna. „Ocena stopnia redukcji masy ciała i przekonań zdrowotnych uczestniczek wczasów odchudzających. The assessment of body weight reduction and health attitudes of female participants of” get slim” program. Anna Łysak, Hanna Tomczak.”

5. Solanowska, Marta, Bartosz Wanot, and Anna Pilis. „Prawidłowe odżywianie i zdrowy styl życia a nadwaga i otyłość”.

Wiktoria Kłos – ZnanyLekarz.pl
Zuzanna Zajączkowska – ZnanyLekarz.pl
konsultacja u dietetyka

metamorfozy naszych pacjentów

  • Adrianna

    • Poprawa samopoczucia

    • Spadek wagi

    Adrianna zdecydowała się na współpracę w formie pakietu, co umożliwiło wprowadzanie zmian stopniowo pod stałą opieką dietetyka. Najważniejszym zadaniem było uszczelnienie bariery jelitowej i przywrócenie równowagi hormonalnej. Większość zaburzeń tak naprawdę ma swój początek w jelitach. Jeżeli stan mikroflory jelitowej jest w złym stanie, odbija się to na całym organizmie.
  • Daniel

    • Lepsze zdrowie

    • Poprawa samopoczucia

    • Spadek wagi

    Dieta pomogła poprawić stan skóry, zmniejszyły się dolegliwości trawienne, zwiększyła się znacznie odporność na stres, poprawiła się kondycja i skład ciała. I nawet cheat-meale nie są przeszkodą by wyglądać tak jak na załączonych zdjęciach. Zobaczcie sami. Dobry plan, strategia i jej konsekwentne wykonywanie krok po kroczku daje właśnie takie efekty!
  • Aneta

    Bardzo polecam chudnięcie z Panem Sylwestrem. Dla mnie decyzja o rozpoczęciu walki ze złymi nawykami była trudna, bo zniechęcona wieloma nieudanymi próbami na początku nie byłam przekonana, że tym razem się uda. Jednak po konsultacji i wyjaśnieniu jak postępować przystąpiłam do działania. :-) Sam program diety jest bardzo prosty i nie wymaga wielkich przygotowań. Dodatkowo stały kontakt w przypadku jakichkolwiek wątpliwości ułatwia bardzo planowanie jadłospisu i pomaga w chwilach słabości. Mój wynik na razie to -12kg w ciągu 3 miesiące ale uderzamy razem dalej z redukcją, bo do wymarzonej wagi jeszcze troszkę brakuje. :-) Serdecznie polecam! :-)
  • Dariusz

    Ćwiczę na siłowni wiele lat, ale forma nie była taka jakiej bym oczekiwał. W dwa dni moja dieta i plan suplementacyjny został przerzucony do góry nogami i po upływie prawie 10 miesięcy czuje się przede wszystkim lepiej i forma zmierza w dobrym kierunku co widać na załączonym zdjęciu.

Umów się na wizytę

zespół dietetyków Sports-med

  • Sylwester Kłos - ZnanyLekarz.pl
  • Wiktoria Kłos - ZnanyLekarz.pl
  • Eliza Gosławska - ZnanyLekarz.pl
  • Zuzanna Zajączkowska - ZnanyLekarz.pl

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!