ikona telefonu

Umów wizytę
507 281 643

Wybierz dietetyka

#BlackFriday do 29.11. Obniżone ceny tylko dla 10 pakietów!

Dokucza Ci zatrzymywanie wody w organizmie? Nie bagatelizuj tego!

Dokucza Ci zatrzymywanie wody w organizmie? Nie bagatelizuj tego!

Zatrzymywanie wody dotyczy głównie pań, ale nie jest to regułą. Przyczyn tworzenia obrzęków może być wiele. Niektóre z nich są poważne, dlatego ważna jest diagnostyka.

Skąd biorą się obrzęki?

  • – choroby serca, nerek, wątroby
  • – zakrzepica żył głębokich
  • – niedoczynność tarczycy
  • – zaburzenia hormonalne (przewaga estrogenowa, progesteronowa)
  • – nadczynność kory nadnerczy
  • – insulinooporność
  • – nietolerancja histaminy
  • – nadwrażliwość pokarmowa typu IgA, IgG
  • – niedostateczna ilość wypijanych płynów
  • – nadmiar lub niedobór soli w diecie
  • – zaburzenia elektrolitowe (nadmiar sodu, niedobór potasu)
  • – brak aktywności fizycznej
  • – fizjologiczne u kobiet przed miesiączką.

Jak przeciwdziałać obrzękom?

Nawadniaj się! Kiedy nie dostarczasz odpowiedniej ilości płynów, organizm broni się przed odwodnieniem, zatrzymując wodę w tkankach. Pij wodę mineralną przez cały dzień, minimum 8 szklanek dziennie. Na czczo wypij szklankę ciepłej wody z sokiem z cytryny.

Zadbaj o potas w diecie – jedz pomidory, paprykę, szpinak, seler, awokado, banany, kiwi, pomarańcze, grejpfruty.

Dodawaj do potraw natkę pietruszki, działa ona moczopędnie. Pij regularnie zielone smoothie pietruszkowe.

Jeśli nadużywasz soli, zastąp ją większą ilością ziół np. bazylia, oregano, majeranek, tymianek, rozmaryn, pietruszka, lubczyk.

Uwaga! Obrzęki mogą powstawać zarówno z nadmiaru, jak i niedoboru soli, a więc nie należy jej eliminować całkowicie.

Wyeliminuj z diety produkty wysokoprzetworzone: zupki instant, sosy w proszku, fast-foody, chipsy, konserwy, wędliny, sery podpuszczkowe, produkty marynowane. W nij znajdują się duże ilości soli, które ciężko kontrolować.

Kontroluj ilość spożywanych węglowodanów, a zwłaszcza cukrów prostych. Kategorycznie unikaj alkoholu.

Pamiętaj o ruchu! Aktywność fizyczna poprawia krążenie krwi.

Pij napar z pokrzywy, mniszka, z mącznicy lekarskiej.

Jeśli po wdrożeniu tych zmian nadal dokucza Ci zatrzymywanie wody, koniecznie skonsultuj się z lekarzem lub z dietetykiem klinicznym.

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!