ikona telefonu

Umów wizytę
690 184 642

Wiosenne porządki – o sposobach na detoks organizmu po zimie

Wiosenne porządki – o sposobach na detoks organizmu po zimie

Wraz z coraz dłuższymi dniami i większą ilością wiosennego słońca, czekamy na przypływ nowej energii i sił witalnych. Nasza głowa jest już pełna nowych pomysłów i gotowa na nowe wyzwania.

Niestety bardzo szybko zderzamy się z rzeczywistością i okazuje się, że dopadło nas zmęczenie, nadmierna senność i częste zmiany nastroju. Nic dziwnego, to przecież główne objawy wiosennego przesilenia. Nasze ciała wciąż jeszcze są ospałe i spowolnione na skutek zimowej diety i mniejszej ilości ruchu.

Wiosenne przesilenie dotyczy również Ciebie? Nie trać czasu!

Za chwilę temperatura na zewnątrz wzrośnie, zapowiadając długie letnie dni. To najlepszy moment na wiosenne porządki nie tylko w naszych domach, ale także w naszym ciele!

Tak samo jak oczyszczamy nasze mieszkania z kurzu i zalegających w nich rupieci, tak powinniśmy oczyścić nasze organizmy z toksyn i niechcianych substancji zmagazynowanych podczas zimowych miesięcy. Takie odkurzenie organizmu, a tym samym przygotowanie go na nowe wyzwania, nazywamy potocznie detoksem.

Detoks organizmu

Sposobów oczyszczenia organizmu jest przynajmniej kilka. Oczywiście pamiętajmy, że każdy z nas będzie potrzebował mniej lub więcej czasu na znalezienie opcji, która pozwoli mu poczuć się lżej i doda energii oraz sił.

Niewskazane jest robienie czegoś wbrew sobie. Co mamy na myśli? Jeśli np. nie lubisz cytrusów, nie musisz się męczyć, jedząc je, by dostarczyć swojemu ciału niezbędnych składników.

Detoks powinien być traktowany jako przejściowe wprowadzenie do zdrowego trybu życia stosowanego docelowo na co dzień. Dlatego też, wybierajmy, łączmy i mieszajmy niżej wymienione sposoby tak, aby cały proces był przyjemny i aby kojarzył nam się z okresem jak najlepszego samopoczucia. W ten sposób zawsze dużo łatwiej będzie nam zacząć kolejne próby oczyszczenia organizmu.

Sposoby na detoks organizmu

Poniżej nasze propozycje łączenia przyjemnego z pożytecznym – czyli sposoby na to, jak można bezboleśnie oczyścić nasze ciała z toksyn, zyskując przy tym szereg innych korzyści, które bez wątpienia poczujemy i zobaczymy gołym okiem.

Od czego zacząć detoks?

Każdy detoks powinniśmy zacząć od odstawienia wszystkiego co nam przeszkadza poczuć się lekko i sprawia, że toksyny w naszych organizmach znajdują solidne schronienie.

Odrzućmy więc na bok wszelkie używki: alkohol, papierosy, kawę, słodycze, białą mąkę. Jeśli czujesz, że nie jesteś gotowy, zastosuj metodę małych kroków i eliminuj produkty po kolei. Jest to punkt niezbędny, pozwalający naszemu organizmowi przygotować się do zmian.

Picie wody

Niezbędnym elementem, niezwykle ważnym nie tylko podczas oczyszczania organizmu, ale również w codziennej diecie, niezależnie od pory roku, jest picie odpowiedniej ilości wody.

Z uwagi na fakt, że tracimy ją podczas oddychania, pocenia się, czy oddawania moczu, powinniśmy stale uzupełniać jej poziom. Przyjmuje się, że średnio trzeba wypijać około 2 litrów wody dziennie.

Woda usprawnia wszystkie procesy w naszym organizmie. Jej niedobór sprawia, że czujemy się osłabieni, mogą pojawiać się bóle głowy, a nawet suchość skóry. Dbajmy więc o jej uzupełnianie każdego dnia!

Zbilansowane posiłki

Innym, równie ważnym czynnikiem wpływającym na skuteczny detoks jest zdrowa, zbilansowana dieta. Pamiętaj, aby spożywać 4-5 posiłków dziennie, w równomiernych odstępach.

Jedząc mniejsze porcje, pozwalamy naszym narządom wykonywać ich pracę sprawnie i bez zbędnego przeciążenia. Tym samym również toksyny mogą być wydalane z organizmu na bieżąco, bez gromadzenia się i zalegania w tkankach.

Dietę podczas detoksu powinniśmy urozmaicać produktami o działaniu bakteriobójczym, antywirusowym, wspomagającym przemianę materii. Grup takich produktów jest wiele, ale chcemy polecić Ci przynajmniej kilka ze względu na ich szczególne oczyszczające właściwości.

Cytrusy

Cytrusy wspomagają pracę wątroby i proces rozpuszczania kamieni żółciowych. Zawierają solidną dawkę witaminy C i mają działanie bakteriobójcze oraz antywirusowe. Nie bez przyczyny polecane są przy infekcjach i dietach odchudzających. Mogą być spożywane na surowo, przetwarzane do postaci smoothie lub wkrajane do wody, czy domowej lemoniady.

Żurawina

Dzięki swoim moczopędnym właściwościom, żurawina przyspiesza wydalanie z organizmu toksyn i zbędnych produktów przemiany materii, zapobiega osadzaniu bakterii w pęcherzu moczowym oraz na ścianach dróg moczowych. W dodatku zawiera sporo błonnika niezbędnego do prawidłowej perystaltyki jelit.

Buraki

Buraki mają działanie oczyszczające i odkwaszające, a przy tym świetnie wspomagają pracę wątroby i jelit. Są idealne do zupy, czy do świeżej wiosennej sałatki.

Seler

Seler odkwasza organizm, pobudza przemianę materii i pozwala pozbyć się kwasu moczowego, który ma negatywny wpływ na nasze stawy. Ostatnio bardzo popularne są soki z selera naciowego, których picie zaleca się na czczo.

Natka pietruszki

To bogactwo witamin i antyoksydantów. Nie dość, że oczyszcza organizm, w dodatku pozwala pozbyć się przykrego zapachu związanego z zaburzeniami metabolicznymi. Pietruszkę można dodawać do dań, sałatek, ale również „przemycać” w zdrowych owocowo-warzywnych koktajlach.

Jabłka

Bogate w błonnik i kwercetynę jabłka usuwają wolne rodniki i szkodliwe substancje. Zawarte w nich kwasy organiczne wspomagają oczyszczanie organizmu i utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Dodatkowo bogate są w potas chroniący przed obrzękami. A przy tym są jednym z najtańszych i najłatwiej dostępnych w Polsce owoców.

Figi

Figi regulują pracę układu pokarmowego, wspomagają wydalanie z organizmu szkodliwych substancji. Są bogate w witaminy i mikroelementy, a przy tym po prostu pyszne!

Kiszonki

Kiszona kapusta, ogórki, buraki, czy rzodkiewka, poza walorami smakowymi, odtruwają organizm i wspomagają pracę narządów, m. in. wątroby. Są bogactwem wielu witamin, a przy tym usprawniają pracę jelit i wpływają na regularne wypróżnianie.

Winogrona

To źródło potasu i witamin z grupy B. Winogrona regulują i poprawiają perystaltykę jelit, pobudzają wydzielanie soków trawiennych, działają moczo- i żółciopędnie, a przy tym pomagają usunąć zbędne produkty przemiany materii z organizmu.

Kasza jaglana

Ma działanie zasadotwórcze. Ze względu na zawarty w niej błonnik wpływa na szybsze usuwanie toksyn i zalegających w organizmie resztek pokarmów. Działa jak odkurzacz na nasze ciało. Polecana jest jako dodatek do obiadu, jako baza sałatek, czy np. na kolację w wersji z owocami i orzechami.

Herbaty

Pamiętaj żeby każdą dietę wspomagać odpowiednim uzupełnieniem płynów. Poza wodą niegazowaną, o której już wspominaliśmy, polecamy herbaty, szczególnie białą i zieloną, które usprawniają metabolizm, a dzięki zawartym w nich katechinom przyspieszają również spalanie tłuszczów.

Zioła

Podczas detoksu idealnie sprawdzą się również zioła i napary ziołowe. Polecane są szczególnie te o działaniu moczopędnym, rozkurczającym, oczyszczającym i przyspieszającym przemianę materii, do których zalicza się m.in.: pokrzywę, ostropest plamisty, rumianek, piołun, czarnuszkę.

Poza naparami, dodawaj zioła do zup, sałatek, sosów, czy koktajli – to wciąż niedocenione bogactwo natury!

Nie zapominaj o ruchu

Sport nie tylko wspomaga metabolizm, przyspiesza spalanie tłuszczu i pozbywanie się toksycznych substancji, ale również sprawia, że czujemy się lekko, a dzięki nabytym hormonom szczęścia zyskujemy chęć i energię do działania. Samo zdrowie!

Regenaracja

Podczas detoksykacji niezwykle istotna jest regeneracja. Pamiętajmy, że podczas snu  nasze narządy odpoczywają, by jeszcze sprawniej pracować i wydalać z organizmu szkodliwe substancje. Niech zatem odpoczynek będzie jednym z must have na naszej detoksowej liście!

Sauna

Celem oczyszczenia organizmu z toksyn możemy udać się również na saunę. Ta przyjemna forma relaksu polega na tym, że pod wpływem temperatury pocimy się, a wraz z potem tracimy wodę z toksycznymi związkami zalegającymi w naszym ciele. Warto zafundować sobie taki seans przynajmniej raz na jakiś czas.

Masaże

Uzupełnieniem zdrowego, naturalnego detoksu mogą być wszelkiego rodzaju masaże. My polecamy masaż szczotką na sucho, czy masaże limfatyczne. Dzięki nim krew krąży szybciej, zalegające w organizmie szkodliwe substancje są wydalane, a przy okazji nasza skóra staje się jędrna.

Podsumowanie

Pamiętajmy, że codziennie narażeni jesteśmy na działanie szkodliwych substancji: spaliny samochodowe, dym papierosowy, czy smog to tylko niektóre z toksyn, które gromadzą się w naszych ciałach.

Naszemu zdrowiu nie sprzyjają również: konserwanty i sztuczne dodatki do żywności, cukier, alkohol, pszenica, tłuszcze trans – czyli wszystko to, co jest łatwo dostępne w naszych sklepach.

Pamiętajmy, że detoks powinien być wstępem do zdrowego odżywiania, ale wszystkie wyżej opisane sposoby i metody są naturalne i nieszkodliwe.

Nie namawiamy Was do drakońskich diet, drastycznych, ryzykownych głodówek i wyniszczających organizm odchudzających leków. Wierzymy, że wprowadzenie w życie zasady małych kroków i kilku zdrowych nawyków sprawi, że raz na zawsze zapomnicie o uciążliwym uczuciu senności, nadmiernym zmęczeniu i bólach.

Niech wiosenne porządki w naszym ciele sprawią, że przestaniemy „zaśmiecać” nasz organizm mało zdrowym pożywieniem, brakiem ruchu i niewystarczającą ilością dostarczanych płynów. Pamiętajmy, że zdrowe i „wysprzątane” ciało to również lekka głowa z miejscem na nową dawkę motywacji, marzeń i pomysłów. Zadbaj o siebie już dzisiaj!

Brakuje Ci pomysłów na zdrowe smoothie? Sprawdź nasze e-booki z przepisami.

Newsletter. Zapisz się i otrzymuj darmowe porady i rabaty!